Alle busskontrakter som fylkeskommunen inngår, må lyses ut på anbud for å være i tråd med lover og forskrifter.
Innlandstrafikk
Fylkeskommunedirektøren tilrår derfor at kontraktene som fylkeskommunen har inngått direkte med lokale busselskap til nå, blir faset ut når kontraktsperioden er over.
Komplisert jus
Saken skal opp i fylkestinget på møtet den 22. og 23. oktober. Den var oppe i fylkesutvalget den 14. oktober, men ble da utsatt, slik at politikerne kunne få en bredere juridisk gjennomgang av regelverket som gjelder for busskontrakter.
Når offentlige aktører skal kjøpe tjenester, er hovedregelen at oppdraget skal lyses ut på anbud. Hvis fylkeskommunen vil gjøre unntak, må det finnes en juridisk hjemmel for det.
- Regelverket er sammensatt og det er mange krav å forholde seg til, for å kunne tildele busskontrakter uten anbudskonkurranse. Vi har funnet ut at kravet om at busselskapene må ta en økonomisk risiko, ikke blir oppfylt, sier seksjonssjef Lars Baukhol i Innlandet fylkeskommune.
Fem selskap
I dag har fylkeskommunen kontrakter med fem lokale busselskap om kjøring i distriktene der selskapene holder til. I forbindelse med at kontraktene i Valdres og Land nå skal fornyes, har fylkeskommunen gått gjennom EØS-direktiver og andre forskrifter, som styrer måten kontraktene kan tildeles på.
Til nå har fylkeskommunen brukt unntaksbestemmelser som kan gjøre det mulig å inngå kontrakter direkte med lokale selskap. Det har dreid seg om oppdrag av begrenset omfang når det gjelder antallet busser som trengs, antall kjørte kilometer og prisen på kontrakten.
For små billettinntekter
- Problemet er at selskapene ikke møter kravet om at de må ta en økonomisk risiko, for å få en direkte tildelt kontrakt. I og med at oppdragene de har for oss så å si utelukkende dreier seg om skoleskyss, som fylkeskommunen fullt ut betaler for, tar de ingen reell risiko, forklarer Baukhol.
Andelen av inntekter som busselskapene får fra vanlige, betalende passasjerer, utgjør mellom 1 og 4 prosent i de direkte tildelte kontraktene.
Kan straffes med gebyr
I saksframlegget til fylkestinget viser fylkeskommunedirektøren til hvordan EU-domstolen har fastslått at praksisen skal være ved kjøp av denne typen tjenester.
Ved en eventuell klage til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) på tildeling av en slik kontrakt, er det sannsynlig at nemnda vil mene at kontraktene ikke kan inngås direkte, uten konkurranse.
Fylkeskommunen risikerer i så fall å bli ilagt et overtredelsesgebyr. Prisen på de fem direkte tildelte kontraktene som fylkeskommunen har i dag, utgjør over en milliard kroner. Gebyret kan dermed bli på over 165 millioner kroner, heter det i saksframlegget til fylkestinget.
Gode tjenester
- De lokale busselskapene har levert gode transporttjenester til oss i mange år. Vi har gjort det vi kan for å følge opp politiske vedtak om å fortsette med å inngå kontrakter med selskapene direkte, uten offentlig anbud. Nå ser vi imidlertid ingen annen mulighet enn å lyse dem ut, for å følge regelverket, sier Baukhol.
De første kontraktene som må lyses ut som en konsekvens av dette, vil gjelde fra 1. juli 2027.
- Vi håper de som har kjørt for oss før, melder seg på og leverer tilbud til fylkeskommunen, etter hvert som vi lyser ut kontrakter som tidligere har vært tildelt direkte, avslutter Baukhol.
Les saksdokumentene til fylkestinget i sak PS 80/2025 her.
Det juridiske notatet som ligger som vedlegg finner du her.