- Innlandet ekstra utsatt ved ekstremvær

Lederen i samferdselsutvalget i Innlandet fylkeskommune, Iselin Vistekleiven, ser alvorlig på situasjonen for fylkesvegene.

Dame med gul fylkesvest foran gravemaskin på oppgravd veg. - Klikk for stort bildeHer, ved fylkesveg 51 i Vågå, pågår det fortsatt arbeid med å utbedre skader etter ekstremværet i august i 2023. Innlandet fylkeskommune

Regnet som kom 9. og 10. september har gjort skader på mange av fylkesvegene i Innlandet.

Dette skjer bare et drøyt år etter at ekstremværet «Hans» påførte vegene våre skader for minst 400 millioner kroner.

Ble isolert

Fylkeskommunen arbeider fortsatt med å reparere skadene fra august i fjor. Like ved huset som Iselin Vistekleiven (Ap) bor i ved fylkesveg 51 i Vågå, pågår det vegarbeid. Trafikken går i ett kjørefelt med lysregulering.

Da «Hans» slo til, ble Vistekleiven og mange andre isolert på grunn av ødelagte veger. I over ett døgn kom hun seg ingen steder.

 Situasjonen etter det siste regnværet er ikke like alvorlig, men denne onsdagen i september likner litt på augustdagene i fjor.

 - Jeg skal til fylkeshuset på Hamar, men det kan bli en lang tur. E6, og den mest naturlige omkjøringsvegen for E6, fylkesveg 2532, er stengt i Ringebu. Jeg må kjøre om Valdres og Gjøvik for å komme meg til Hamar, sier Vistekleiven.

Viktige linjer er brutt

Smal veg i skogen, dekket av jordmasser - Klikk for stort bildeFylkesveg 2532 Vestsidevegen i Ringebu ble truffet av jordskred omtrent samtidig med E6. Da blir det lang omkjøringsveg for E6. Dronefoto/Innlandet fylkeskommune

Situasjonen med stengt jernbane og stengt E6 gjennom Gudbrandsdalen er svært alvorlig, mener utvalgslederen. 

I tillegg til at de to viktigste nord-/sørforbindelsene i Sør-Norge er brutt, blir lokalsamfunnene hardt rammet, når de mindre vegene også er stengt.

 - Liv kan gå tapt når nødetatene ikke kommer fram på vegene. Nå opplever vi at dette skjer to ganger på ett år, og alt tyder på at det kan skje igjen. Klimaendringene gjør at vi blir mer og mer utsatt for flom og skred, sier Vistekleiven.

Må satse mer

Samferdselspolitikeren ser for seg at det kan bli nødvendig å søke staten om midler til å bygge opp igjen fylkesveger som har blitt rammet.

Totalt har rundt 30 fylkesveger fått skader på cirka 40 steder. Skadene er verst i Ringsaker, Trysil, Gausdal, Øyer og Ringebu.

Samferdselsdepartementet har bevilget penger til å bygge opp igjen veger og bruer som ble ødelagt av ekstremværet i august i fjor, men kun etter laveste sats. Pengene dekker ikke ekstra tiltak for å forebygge nye skader.

- Vi bør bygge opp igjen de ødelagte vegene slik at de kan tåle denne typen vær bedre. Skjønnsmidlene vi får for å bygge opp igjen etter «Hans», er ikke nok til å klare det. Dermed må vi bygge med samme dimensjoner på rør og stikkrenner som vi hadde fra før. Det kan vise seg å bli en lite lønnsom måte å bygge på, sier Vistekleiven.

Viktig å unngå ulykker

Innlandet fylkeskommune har det daglige ansvaret for nesten 7000 kilometer med fylkesveg. Bare staten har et større vegnett.

- I det siste har vi ikke bare opplevd flom og ras på punkter som i utgangspunktet kan være utsatt for jord- og steinras. Nå ser vi at jordmasser rett og slett sklir ut, og begraver eller tar med seg hele vegen. Heldigvis har ingen blitt skadd eller drept på grunn av flom eller ras i forbindelse med «Hans» eller det vi nettopp har opplevd. Men faren for ulykker øker, jo oftere vi rammes av slikt vær, sier Vistekleiven.

Hun ser for seg at klimaendringene må få konsekvenser for samferdselspolitikken, både på nasjonalt nivå og i fylker og kommuner.

 - Vi må se på hvilke transportårer som er kritiske for samfunnsberedskapen, og finne ut hvordan vi kan sikre at de kan tåle det nye klimaet. Når vi bygger opp igjen ødelagte veger, må vi gjøre det slik at de blir bedre i stand til å tåle slike påkjenninger, avslutter Vistekleiven.