Samferdselsutvalget ser fram til å få et nytt handlingsprogram for fylkesvegene de kommende fire årene vedtatt før budsjettbehandlinga i fylkestinget i desember. Fra venstre: Gunn Marit Lindmoen (Pensjonistpartiet), Arne Enger (H), Marit Sletten (Sp), Pål-Arne Oulie (Sp), Iselin Vistekleiven (Ap), Anders Brabrand (Ap) og Kai Adsen (Ap). (Lars Rem, Frp, Mai Bakken, SV og Suhur Lorch-Falch, MDG, var ikke til stede da bildet ble tatt.)
Kari Hermanrud
Samferdselsutvalget skal behandle forslaget til handlingsprogram den 15. oktober, før det skal opp i fylkestinget ei uke senere.
Lang prosess
Arbeidet med å lage et handlingsprogram for hvordan 3,45 milliarder kroner skal brukes på fylkesvegene på best mulig måte i neste fireårsperiode, startet i januar 2024.
Administrasjonen gikk blant annet gjennom alle innspillene som kom fra kommuner og andre til handlingsprogrammet for perioden 2022-2025. Formålet var å se hva som ble gjennomført av disse forslagene og hvilke innspill som eventuelt kunne tas med videre i neste fireårsperiode.
Samferdselsutvalget vedtok hvordan arbeidet med det nye handlingsprogrammet skulle organiseres på februarmøtet sitt i 2024 og har jobbet tett med programmet i tida etterpå.
Utvikling av fylkesvegene
Gruppearbeid i samferdselsutvalget: fra venstre Suhur Lorch-Falch (MDG), Mats Ellingsen (H) og Pål-Arne Oulie (Sp).
Kari Hermanrud
Tiltakene som blir vedtatt i handlingsprogrammet skal bidra til å utvikle det 7000 kilometer lange fylkesvegnettet i Innlandet over en periode på fire år. Målene med tiltakene skal være langsiktige og tilpasset de utfordringene vi står overfor som fylkesvegeier i dag.
Tiltakene blir finansiert av investeringsmidler. Handlingsprogrammet som ble lagt fram for fire år siden, hadde ei økonomisk ramme på 1,9 milliarder kroner. I neste fireårsperiode legger fylkeskommunen opp til å bruke 3,45 milliarder kroner, som er en vesentlig økning.
- Dette gjør vi for å få tryggere skoleveger, bedre framkommelighet for næringslivet, bedre omkjøringsveger og bedre samfunns- og forsvarssikkerhet i hele fylket. Nå har vi sjansen til å stoppe etterslepet på vedlikehold av fylkesvegene, sier lederen i utvalget, Iselin Vistekleiven (Ap).
Samstemt utvalg
Gruppearbeid i samferdselsutvalget: fra venstre Iselin Vistekleiven (Ap), Mai Bakken (SV) og Marit Sletten (Sp).
Kari Hermanrud
Samferdselsutvalget har 11 medlemmer som representerer sju av partiene i fylkestinget. I arbeidet med å komme fram til et nytt handlingsprogram, har medlemmene vært ganske enige om hovedmål og kriterier for hvordan pengene skal brukes.
- Vi har jobbet mye med dette, både i forbindelse med møtene i samferdselsutvalget og mellom møtene. Politikerne har drøftet saken i partigruppene sine og hatt kontakt med kommuner, næringsliv og andre som ønsker å påvirke, sier Vistekleiven.
Utvalget har hatt digitale og fysiske møter med alle kommunene. Fylkeskommunen gjennomførte en konferanse med 120 deltakere i juni i 2024 og en omfattende høringsrunde sommeren 2025, før det endelige programforslaget skal behandles nå i oktober.
Mange ønsker
I høringen kom det inn 421 forslag til tiltak på fylkesvegene. Det var blant annet 170 forslag til tiltak for gående og syklende, 162 forslag til utbedring av vegstrekninger og 46 ønsker om trafikksikkerhetstiltak.
- Vi er glade og takknemlige for det store engasjementet kommuner, næringsliv og andre har vist i denne saken. Selv om vi ikke er i stand til å etterkomme på langt nær alle ønskene om tiltak, er engasjementet verdifullt, sier Vistekleiven.
Ikke alt er investering
Noen av forslagene som har kommet inn i høringsrunden, gjelder strengt tatt ikke investeringstiltak. Ønsker om ny asfalt eller enkle vedlikeholdstiltak hører inn under drift og vedlikehold, som har eget budsjett for dette.
Forslag til tiltak for bedre trafikksikkerhet kan høre inn under forvaltning eller saker som Fylkets trafikksikkerhetsutvalg (FTU) behandler. Noen innspill som gjelder kollektivtrafikktilbudet, kan passe inn i kollektivtransportseksjonens arbeid og planer.
Alle innspill som hører hjemme under fylkeskommunens ansvar for samferdselstjenester, blir sendt videre til rett instans.
Les sakspapirene om handlingsprogrammet i sak PS 23/2025 her.