Gods- og næringsseminar 19. september

Et næringsliv i vekst – samtidig som bransjen omstiller seg til mer klimavennlige transportmetoder – hvordan skal vi få til det?

Prosjektgruppa for godsstrategi for Innlandet inviterer til seminar sammen med Klosser Innovasjon.

Dato:
torsdag 19. september 2024

Kl.
09.30–15.30

Sted:
Scandic Hamar, Vangsvegen 121, 2318 Hamar

Påmelding

Meld deg på konferansen

Målgruppe

Politikere, jernbanemyndigheter, regionråd, kommuner, næringsliv, gods- og logistikkaktører, interesseorganisasjoner og andre interessenter utover Innlandets grenser.

Tema

Regjeringens nye nasjonale transportplan fram mot 2036 skal bidra til å oppnå viktige overordnede samfunnsmål for Innlandet, som:

• framtidsrettet transportinfrastruktur
  • flere arbeidsplasser
  • grønn industrivekst
  • halvering av utslippene av klimagasser

Godsstrømanalyse

Modulvogntog på veg - Klikk for stort bildeModulvogntog på veg Steinar Svensbakken

Innlandet fylkeskommune er i gang med en godsstrømanalyse som berører mange av disse temaene. Analysen skal ferdigstilles innen utgangen av august og funnene blir presentert på seminaret den 19. september.

Innlandets betydning

Seminaret vil belyse hvordan satsningen på Innlandets infrastruktur kan gi positive ringvirkninger for regional by- og næringsutvikling i fylket.

I tillegg ønsker vi å vise Innlandets betydning for effekter på et nasjonalt nivå – hvordan vi kan bidra til økning i fastlandseksporten, reduksjon av klimautslipp, økt trafikksikkerhet, samt redundans og avlastning for Oslo-området.

Godsstrategi for Innlandet

Innlandet fylkeskommune har vedtatt at det skal lages en godstrategi for Innlandet. Målet er å møte behovet for grønn omstilling og overgang til fossilfrie transportformer for gods- og logistikkbransjen og industrien. Seminaret blir et viktig bidrag i arbeidet med strategien.

Hvem møter du på seminaret?

På seminaret møter du blant andre lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Sigbjørn Gjelsvik, fylkesordfører Thomas Breen og mange sentrale aktører fra transportetater, næringsliv og organisasjoner i Innlandet.

Se program på kalenderen