Leder i samferdselsutvalget i Innlandet fylkeskommune, Iselin Vistekleiven, gleder seg over at det blir gratis å kjøre på E6 gjennom Øyer fra 8. februar.
Kari Hermanrud
Samtidig ønsker hun framdrift i arbeidet med å få bygget ut resten av E6 i Gudbrandsdalen, i tråd med de opprinnelige planene og vedtakene for E6-prosjektene.
Raskere nedbetaling
Da den delvis bompengefinansierte utbygginga av E6 mellom Øyer og Tretten ble vedtatt, var det beregnet at det ville ta ca. 15 år å betale ned lånet på den nye vegen.
Takket være økte tilskudd fra staten og vekst i bompengeinntektene, blir vegprosjektet nedbetalt nesten fire år før tida.
- Dette er en gledelig nyhet for reisende på E6, sier Iselin Visekleiven, som er leder i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel.
Stort garantiansvar
Alle bompengefinansierte vegprosjekt må vedtas av Stortinget. Når riksveger blir bygget ut med trafikantbetaling, må fylkeskommunen garantere for lånet som staten tar opp for å forskuttere bompengeinntektene.
Vistekleiven er glad for at nye E6 i Øyer nå er ferdig betalt, både for trafikantene sin del, og for fylkeskommunens del.
- For Innlandet fylkeskommunen reduserer dette antallet bompengeprosjekt som vi må garantere økonomisk for, sier Vistekleiven.
Hva skjer med resten?
Selv om lederen i samferdselsutvalget gleder seg over at det blir gratis å kjøre på E6 i Øyer fra 8. februar, er hun bekymret for de strekningene av E6 mellom Ringebu og Otta som ennå ikke har blitt bygget ut.
Da bompengefinansieringa for første etappe av Ringebu – Otta ble vedtatt, var det forutsatt at hele strekningen skulle dekkes av bompengeinnkrevinga som har pågått siden de første strekningene sto ferdig.
- Vi må ikke glemme at vi står overfor en uløst situasjon med hensyn til fremtidig utvikling av E6 i Gudbrandsdalen. Vi står i dag i en situasjon der staten krever inn bompenger for vel 20 kilometer veg som ikke er ferdig utbygd. Slik kan det ikke fortsette, sier Vistekleiven.
To mil står igjen
Etappe to av utbygginga av E6 i Gudbrandsdalen består av ca. 10 km i kommunene Ringebu og Sør-Fron i sør og ca. 12 km i Sel kommune i nord.
Det er Nye Veier AS som skal bygge ut disse strekningene. Selskapet ønsker å avslutte den nordlige strekningen ved Solhjem, ca. tre km sør for Otta.
- Selv om vi er bekymret for framdriften i etappe to, fortsetter vi å håpe på positive løsninger som kan sikre vegutbyggingens framgang og ferdigstillelse, avslutter Vistekleiven.