Er du årets vintersyklist i Innlandet?

Sykling er bra for helsa, økonomi og miljøet. Del dine bilder fra vintersykling og delta i konkurransen om fine premier.

I Innlandet sykler mange til daglige gjøremål i sommerhalvåret, men sykkelbruken synker om vinteren.

Mål om at flere sykler om vinteren

Vintersykling, Steinar Semmingsen - Klikk for stort bildeFlere, slik som Steinar Semmingsen fra Lillehammer, sykler allerede om vinteren. Nå ønsker en å høre flere historier om vintersykling. Innlandet fylkeskommune

Flere tiltak skal bidra til å øke sykkelbruken om vinteren i Innlandet. Et tiltak er å øke oppmerksomheten om vintersykling.

- Som et ledd i øke oppmerksomheten rundt vintersykling i Innlandet er at vi får høre om historier og få bilder relatert til sykling, forteller Stig Floberghagen i Innlandet fylkeskommune. Han koordinerer sykkelbyarbeidet i fylket.

Floberghagen håper dette skal bidra til inspirasjon til å få flere til å sykle.  Han presiserer at med litt planlegging og gode klær så er det ikke så krevende å sykle om vinteren som mange kanskje tror.

Har du en spesiell vintersykkelhistorie?

Floberghagen forteller han ønsker historier fra både vintersyklister og de som vurderer å starte med vintersykling.

- Har du spesielt utstyr? Er det spesielt tilrettelagt for vintersykling på arbeidsplassen? Har du noen gode opplevelser fra en vintertur på sykkelen? Hvordan er standarden på din vintersykkelrute, undrer sykkelbykoordinatoren.

Floberghagen ønsker du sender din historie og bilder på e-post eller på Innlandet fylkeskommune sin side på facebook. Han forteller det blir trukket fine premier blant deltakerne som sender inn sine historier og bilder.

Flere fordeler ved å sykle

Det er flere fordeler ved å sykle både om sommeren og vinteren.

- Sykling er bra for folkehelsen, folks økonomi og miljøet, forklarer Floberghagen.

Han sier at desto flere som sykler, desto bedre blir fremkommeligheten på vegene for kollektivtransporten, nyttetransporten og de som må bruke egen bil.

Sykkelbynettverket i Innlandet

Konkurransen gjennomføres i regi av sykkelbynettverket i Innlandet. Nettverket består av kommunene Kongsvinger, Elverum, Hamar, Ringsaker, Gjøvik og Lillehammer sammen med Statens vegvesen og Innlandet fylkeskommune.

- Målet med samarbeidet med er å få flere til å sykle gjennom ulike tiltak slik som motivasjonskampanjer, forteller Floberghagen.

Han presiserer at alle syklister i Innlandet kan delta i konkurransen om fine premier.