Brugata stengt for gjennomkjøring fra 27. februar

Fra 27. februar og til november vil Brugata i Kongsvinger sentrum være stengt for gjennomkjøring. 

Brugata må stenges for gjennomkjøring fordi Innlandet fylkeskommune skal bygge om vegen til en mer bypreget gate og GIVAS skal gjøre arbeider på vann- og avløpsledninger under bakken.

Fire faser i stengingen av Brugata

Storgata er allerede rustet opp til å bli en bygate samtidig som GIVAS gjorde arbeider med vann- og avløp. I 2025 fortsetter det samme arbeidet med Brugata. - Klikk for stort bildeStorgata er allerede rustet opp til å bli en bygate samtidig som GIVAS gjorde arbeider med vann- og avløp. I 2025 fortsetter det samme arbeidet med Brugata. Steinar Johansen, Innlandet fylkeskommune

Brugata vil bli stengt for gjennomkjøring fra 27. februar. Vegen vil være stengt på ulike delstrekninger frem til arbeidene er ferdig i november. 

I den første fasen vil strekningen fra rundkjøringen ved Gjemselund bru til den faste innkjøringen til Kongssenteret være stengt. 

- Denne strekningen stenges fra 27. februar, og skal i første omgang være ferdigstilt i første halvdel av mai. Det vil i denne fasen være en midlertidig innkjøring til parkeringsplassen på Kongssenteret fra rundkjøringen ved Kongsvinger bru, forteller byggeleder Steinar Johansen i Innlandet fylkeskommune. 

I fase 2 er det strekningen mellom Tommelstads gate og Rådhusgata som blir stengt. Denne strekningen blir stengt fra første halvdel av mai til begynnelsen av juli.

I fase 3 berøres strekningen fra den vestre innkjøringen til Kongssenteret til krysset med Tommelstads gata. Denne strekningen blir stengt fra juli til litt utpå høsten.

Den fjerde og siste fasen er å gjøre ferdig strekningen fra rundkjøringen ved Gjemselund bru og til innkjøringen til Kongssenteret ferdig med asfalt og kantstein. 

Brugata vil i hele perioden være åpen for gående og syklende.

Brugata gjøres om til bygate

Brugata skal i løpet av året gjøres om til en mer bypreget gate. Dette er i tråd med Kongsvinger 2050 hvor målet er å øke andelen som går, sykler eller reiser kollektivt Det er også en klar målsetting om at Kongsvinger skal ha et levende og urbant sentrum, med høy kvalitet i det offentlige rom. Utforming av det sentrale gatenettet er sentralt for at sentrum skal fremstå mer attraktivt. 

- Vi skal blant annet skifte ut vegbelysningen i Brugata og legge ny asfalt og kantsteiner. Fortauene vil bli litt bredere, noe som vil bedre sikkerheten og tilgjengeligheten for myke trafikanter. Kjørebanebredden blir litt redusert, men er et bevisst grep i forhold til gatenettet i sentrum, fortsetter Johansen. 

Utvikling av Brugata og Storgata er en del av den langsiktige utviklingen av gatenettet i sentrum. Brugata, Storgata og Glommengata er en del av sentrumskjernen og skal utformes som gode bygater. Eidemsgate som åpnet i 2017, er en del av det overordnede veinettet og er viktig for å avlaste Storgata og Brugata for trafikk. Eidemsgate har derfor fått en mer overordnet utforming.