Hvor skal den nye brua på Tretten gå?

Dette var temaet da fylkeskommunen møtte rundt 30 representanter for næringslivet på Tretten den 13. april.

Ingrid Rindal Øvsteng understreket at målet med arbeidet i fylkeskommunen i vår, er å legge til rette for rask og smidig planprosess senere.  - Klikk for stort bildeIngrid Rindal Øvsteng understreket at målet med arbeidet i fylkeskommunen i vår, er å legge til rette for rask og smidig planprosess senere. Kari Hermanrud Fylkeskommunen er i gang med å finne ut hvor den nye brua på fylkesveg 254 kan krysse Lågen og E6 i framtida.

Brua skal fungere godt for så mange berørte som mulig.

Viktig for næringslivet

De som driver næringsvirksomhet på Tretten har stor interesse av hvor den permanente brua blir plassert. Rundt 30 personer møtte fram til frokostmøte med fylkeskommunen på Havrebua på Stav.

Etter at seniorrådgiver Ingrid Rindal Øvsteng og prosjektleder Knut Bergum hadde presentert fire ulike plasseringer av brua, fikk deltakerne anledning til å komme med forslag og synspunkter. Det var ulike meninger om flere sider ved prosjektet, men de fleste var enige om at brua må ligge nær sentrum av tettstedet.

Samfunnet endrer seg

Deltakerne drøftet brualternativene i grupper og leverte gode innspill til fylkeskommunen.  - Klikk for stort bildeDeltakerne drøftet brualternativene i grupper og leverte gode innspill til fylkeskommunen. Kari Hermanrud Det bor ca. 870 mennesker på Tretten, nokså likt fordelt på øst- og vestsida av Gudbrandsdalslågen. De har hatt bruforbindelse på nøyaktig samme sted siden 1895, inntil trebrua som var ny i 2012, falt ned den 15. august i fjor.

- Når vi nå skal planlegge ei ny, permanent bru, ønsker vi å kartlegge lokalsamfunnets behov, slik de er i dag. Samfunnet og næringslivet har endret seg mye på kort tid. For eksempel har vi fått flere hytter i fjellområdene i Øyer, og vogntogene som går på vegene har blitt tyngre og lengre, sa Ingrid Rindal Øvsteng, da hun innledet på møtet.

Fire hovedalternativ

På dette stadiet jobber fylkeskommunen med fire alternativ for plassering av den nye brua. Hvert alternativ kan ha flere mulige varianter, for eksempel når det gjelder kapasitet, tilpasning til brukergrupper og så videre.

Knut Bergum startet med å presentere minimumsløsningen, som i hovedsak går ut på å ruste opp fylkesveg 2532 på vestsida med møteplasser for biltrafikken, eventuelt kombinert med gang- og sykkelbru, der den midlertidige brua blir bygget nå.

Dette er ingen god løsning for Tretten-samfunnet, spesielt ikke for næringslivet, var det klare signalet fra de som deltok på frokostmøtet.

Sentrumsnær bru best

Ordfører Jon Halvor Midtmageli (til v.) deltok også på frokostmøtet. Han var opptatt av at den nye brua også må bli et blikkfang. - Klikk for stort bildeOrdfører Jon Halvor Midtmageli (til v.) deltok også på frokostmøtet. Han var opptatt av at den nye brua også må bli et blikkfang. Kari Hermanrud Et alternativ som går ut på å bygge ny bru nord eller sør for fuglefredningsområdet, for å unngå å skade det, ble av de fleste møtedeltakerne sett på som vanskelig å forene med ønsket om bru så nært sentrum som mulig.

De to alternativene i sentrum er enten å bygge brua omtrent der den gamle lå, eller å bygge ei lengre bru som lander lenger sør på østsida, nærmere dagens kryss med E6.

Løsningen med sentrumsnær bru lenger sør kan være gunstig for tungtrafikken, som slipper å kjøre gjennom Tretten sentrum, når den skal ut på E6. Men fotgjengere og syklister vil få lengre veg til sentrum.

Statsforvalteren vil ikke tillate å bygge to bruer inne i naturreservatet. Derfor er det lite aktuelt å ha egen gang- og sykkelbru ett sted, og kjørebru et annet sted.

Må være gjennomførbar

- Vi er i en tidlig fase, der vi kartlegger behov, samler synspunkter og ser på muligheter, før vi går inn i en mer nøyaktig plassering av brua. Hvis vi arbeider godt i denne fasen, vil arbeidet med reguleringsplanen gå fortere, koste mindre og gi et bedre resultat, sa Øvsteng, da hun oppsummerte innspillene fra møtet.

- Til slutt må vi gjøre et valg, og det kommer til å ha noen ulemper for noen. Det vi til slutt skal bygge, må møte noen krav til flomvern, plassering av ny E6, vern av dyreliv i fredningsområdet, framkommelighet for alle trafikanter og økonomi.  Diskusjoner og uenighet nå, bidrar til at vi får en bedre løsning til slutt, sa Bergum, i sin avslutning.