Utbedring av strekninger som trenger omfattende vedlikehold blir den største programposten i det nye handlingsprogrammet. (Arkivbilde fra fv. 2446, Reinlivegen i Sør-Aurdal, som ble utbedret i 2024.)
Johannes Sletten
I forslaget til handlingsprogram, som blir lagt fram den 30. april, blir det også et planprogram for årene 2030 og 2031.
Dette ble vedtatt i samferdselsutvalget den 19. februar.
Planprogrammet skal gjøre det mulig å starte planlegging av store prosjekt tidsnok til at de kan komme med i neste handlingsprogram.
Nesten 3,5 milliarder
I økonomiplanen for Innlandet fylkeskommune er det satt av til sammen 3,45 milliarder kroner til investeringstiltak på fylkesvegene i perioden 2026 – 2029.
Pengene skal fordeles på ulike tiltak, som utbedring av konkrete vegstrekninger og bruer, gang- og sykkelveger, tiltak som gjør det lettere å reise kollektivt, trafikksikkerhet og miljø.
Ifølge vedtaket skal over halvparten av pengene, nesten 1,9 milliarder kroner, brukes til å utbedre fylkesveger som trenger omfattende vedlikehold.
«Godt nok»
Da samferdselsutvalget behandlet forslaget til fordeling innenfor de ulike områdene, ble fylkeskommunedirektørens forslag til vedtak vedtatt, men utvalget ønsket et tillegg i saken.
Utvalget understreker at fylkeskommunen jobber etter «godt nok-prinsippet», fordi dette fører til at flere veger kan bli utbedret. Bruken av norsk stein skal prioriteres ved vegbygging. Tilleggspunktet ble fremmet av Lars Rem (Frp) og ble enstemmig vedtatt.
Tidsplan
I møtet ble det en del diskusjon om det er riktig å sette opp en årlig framdriftsplan for utbedringsprosjektene som blir vedtatt, eller om rekkefølgene på prosjektene kan avklares etter hvert.
Noen ganger kan forberedelser av prosjektene ta lenger tid enn antatt, slik at byggearbeidet ikke kommer i gang så fort som planlagt. Alle prosjekt som er vedtatt, skal gjennomføres, også når det ikke er mulig å bli ferdig med dem i løpet av programperioden.