Handlingsprogram for fylkesveger i Innlandet 2026–2029

2. Sammendrag

Dokumentet beskriver hvordan Innlandet fylkeskommune planlegger å utvikle fylkesvegnettet i perioden 2026-2029. 

Arbeidet med revisjonen av handlingsprogrammet startet i februar 2024. Forslaget var på høring fra 5. mai til 4. juli 2025. 
 

Kapittel 3 beskriver Innlandet fylkeskommune som landets største fylkesvegeier med et omfattende vegnett på 6800 km, hvorav 1100 km er grusveger. Hovedutfordringene inkluderer bl.a. trafikksikkerhet, klimafotavtrykk, vedlikeholdsetterslep og betydningen av fylkesvegnettet for totalforsvaret og samfunnssikkerheten. Kapitlet inneholder prioriterte innsatsområder for Innlandet fylkeskommune de neste 4 årene innenfor 13 ulike tema.
 

Kapittel 4 presenterer målene for utviklingen av fylkesvegnettet, som inkluderer økt trafikksikkerhet, økt bruk av sykkel og kollektivtransport, lavere klimaavtrykk og tilpasning til klimaendringer. 
 

Kapittel 5 beskriver de økonomiske rammene for perioden, med en total investeringsramme på 3450 millioner kroner. Midlene fordeles på ulike programområder som utbedring, gang- og sykkelveger, kollektivtiltak, bruer og miljøtiltak. 
 

Kapittel 6 beskriver investeringstiltakene på et overordnet nivå. Det forklares hvordan tiltakene er valgt og prioritert, og hvordan midlene fordeles på ulike tiltak som utbedring, gang- og sykkelveger, trafikksikkerhet, kollektivtiltak, bruer, miljøtiltak, planlegging, åpen post og spleiselag. Investeringstiltakene er også presentert i eget kart.
 

Kapittel 7 omhandler utredning- og planleggingsprogrammet, som inkluderer planlegging av prosjekter som skal gjennomføres etter 2029, inkludert store vegprosjekter og bruprosjekter. 
 

Kapittel 8 beskriver hvordan handlingsprogrammet skal gjennomføres, inkludert risikovurderinger og porteføljestyring.
Oppsummert har fylkesvegnettet store utfordringer. Handlingsprogram for fylkesveg 2026-2029 vil bidra til å ta vare på eksisterende vegnett. Det vil bedre trafikksikkerheten, samfunnssikkerheten, framkommeligheten og tilgjengeligheten i Innlandet, samtidig som det legger til rette for å ivareta miljøhensyn i investeringene.