Tilstandsrapport for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2023/2024

6. Spesialundervisning

Skolen bygger på prinsippet om likeverdig og tilpasset opplæring for alle i en inkluderende skole.  Prinsippet om tilpasset opplæring favner både den ordinære opplæringen og spesialundervisning. Grensegangen mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning skal vurderes individuelt for hver enkelt elev når det kreves etter opplæringsloven. 

Elevens utbytte av den ordinære opplæringen ut fra elevens behov skal skjønnsmessig vurderes. Hva som er tilpasset opplæring og hva som er spesialundervisning vil derfor variere ut fra elevens behov og hva det ordinære opplæringstilbudet består av. 

Utviklingen med hensyn til andel elever som får vedtak om spesialundervisning, har ført til at det er et erklært mål at den ordinære opplæringen generelt må tilpasses bedre slik at behovet for spesialundervisning reduseres.

Spesialundervisning skal ivareta mulighetene elevene har til å nå realistiske mål dersom ordinær opplæring ikke gir tilfredsstillende utbytte. Det er med andre ord en tett sammenheng mellom tilrettelegging av den ordinære opplæringen og behovet for spesialundervisning. Skolen må jevnlig og systematisk vurdere om eleven har utbytte av opplæringen. 

Lærere skal følge med på utviklingen til elevene, og melde fra til rektor hvis de er i tvil om eleven har tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Hva som er tilfredsstillende utbytte, er en faglig pedagogisk vurdering som skolen gjør basert på et bredt og sammensatt informasjonsgrunnlag.

Skolen skal blant annet se på mestrings- og funksjonsnivået, læringsforutsetningene og utviklingen til elevene opp mot kompetansemålene.

Skolens kompetanse i å vurdere egen tilrettelegging gjennom en analyse av hva som er tilfredsstillende utbytte har betydning for vurderingen av behovet for spesialundervisning. Dette kan gjelde forhold som for eksempel elevens forutsetninger, organisering, pedagogisk differensiering av undervisning og oppgaver, metodevalg, særskilt tilrettelegging som for eksempel bruk av hjelpemidler, ansattes kompetanse og holdninger, samt relasjonelle forhold i et systemisk perspektiv. 

Det er derfor viktig at skolen bevisst bruker det handlingsrommet som ordinær opplæring gir. 

Kapasitetsbygging og kompetanseheving gjennom nettverk på flere nivåer og skolebesøk er valgte strategier for å sørge for mest mulig likeverdig skjønnsutøvelse innen rammene som er satt i opplæringsloven.

6.1    Vedtak om spesialundervisning

Etter at PP-tjenesten har oversendt sin sakkyndige vurdering til skolen, skal skolen vurdere og avgjøre om eleven har rett til spesialundervisning. Myndigheten til å fatte enkeltvedtak om spesialundervisning er i Innlandet fylkeskommune delegert til rektor ved den enkelte skole.

I Innlandet fylkeskommune mottar totalt 3,9 % av elevene spesialundervisning i ett eller flere fag. Av totalandelen er 1,8 % knyttet til egne tilrettelagte tilbud.

Innlandet fylkeskommune har sammen med skolene etablert felles rutiner og prosedyrer for å følge opp de krav, forventninger og behov som kommer til uttrykk gjennom nasjonale og lokale styringsdokumenter, læreplan, lover og regler.