Høring med stort engasjement

Noen utvalgte parter var invitert til en muntlig høring om framtidig skole- og tilbudsstruktur mandag.

Hovedutvalg for utdanning i møtesalen. - Klikk for stort bildeHovedutvalg for utdanning var høringsinstans i den muntlige høringen om ny skole- og tilbudsstruktur i Innlandet. Marit Thobiassen Strande

Fylkestinget har satt i gang en prosess for å se på ny framtidig skole- og tilbudsstruktur i Innlandet og alternative opplæringsmodeller. Bakgrunnen for dette er nedgang i elevtallet i fylket, noe som blant annet fører til strammere økonomi.

Saken har vært ute på høring med frist 31. august. Alle har hatt mulighet til å sende inn skriftlig høringsinnspill, og det er kommet nesten 500 innspill innen fristen.

Muntlig høring

Mandag var noen parter invitert til en muntlig høring på fylkeshuset i Hamar.

Dette var

• interkommunale politiske råd (IPR)
  • NHO
  • LO
  • KS
  • fellestillitsvalgte
  • Innlandet ungdomsråd

Representanter for de ulike partene fikk først presentere sine synspunkter. Deretter kunne politikerne i hovedutvalg for utdanning stille spørsmål til det som ble lagt fram.

Se høringen i opptak i nett-tv

Les alle høringsinnspillene

Finn mer informasjon om arbeidet med ny skole- og tilbudsstruktur

Prosessen videre

4. oktober: Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud legger fram sitt forslag.

16. oktober: Saken behandles i hovedutvalg for utdanning.

18. oktober: Saken behandles i ekstraordinært fylkesutvalg.

23. oktober: Saken skal endelig behandlet i fylkestinget.