Rekordmange fullfører videregående opplæring

82 % av dem som begynte i videregående opplæring i 2018, har fullført og bestått. Dette er ny rekord for Innlandet.

Fire skoleelever ved hver sin pult i et klasserom  - Klikk for stort bilde Mostphotos

Dette kommer fram i tilstandsrapporten for videregående opplæring i Innlandet fylkeskommune skoleåret 2024/25, som fylkestinget hadde til behandling onsdag.

Rekordhøy gjennomføring

Tallene for gjennomføring er hentet fra SSB, og viser gjennomføring på systemnivå. Det betyr at SSB ser på hvor stor andel av elevene som har fullført videregående opplæring i løpet av fem år for studieforberedende fag og seks år for yrkesfag.

De siste tallene SSB har, er for kullet som begynte i videregående opplæring i 2018. 82 % av elevene har fullført, og dette er 1,1 prosentpoeng opp sammenliknet med 2017-kullet. Det er også på samme nivå som landsgjennomsnittet.

– Utdanning har blitt den viktigste billetten i den norske klassereisen. 82 % gjennomføring er et utrolig godt og viktig resultat, sa Amund Røhr Heggelund (SV).

Innlandet fylkeskommune har også gjennomføringstall per skoleår. For skoleåret 2024/25, var gjennomføringsgraden på 86,6 %. Det er en nedgang på 2 prosentpoeng fra 2023/24. Disse tallene er ikke korrigert for elever som tar ny og utsatt eksamen i løpet av høsten 2025.

Fraværet øker

Skoleåret 2024/25 var elevfraværet på 7,5 %. Dette er en økning på 0,5 prosentpoeng fra skoleåret før. Det er likevel lavere enn for landsgjennomsnittet, som er på 8,2 %.

Jenter har høyere fravær enn gutter, men det er små forskjeller mellom studieforberedende og yrkesfag.

Statistikken viser at det er en klar sammenheng mellom fravær og fullføringsgrad. Å være til stede på skolen, øker sjansen betydelig for å bestå.

– Vi har det laveste elevfraværet i landet, men samtidig stiger fraværet for tredje år på rad. Dette må vi fortsette å fokusere på. Det er slik at det viktigste en elev kan gjøre for å fullføre og bestå, er å møte opp til undervisning, sa Joakim Ekseth (H).

Mobbing

Tall fra Elevundersøkelsen 2024/25 viser at 5,7 % av elevene på Vg1 føler seg mobbet. Siden andelen av elever i private skoler i Innlandet er liten, slås tallene for private og offentlige skoler sammen. Tallet for hele landet er på 6,3 %.

Det er flere gutter enn jenter som opplever mobbing og utfordringene er størst på yrkesfag.

Fagutdanning

I 2024 ble det gjennomført totalt 2412 fag-, svenne- og kompetanseprøver i Innlandet. Hele 95 % av kandidatene bestod.

96 % av de som tok fag- eller svennebrev i Innlandet i 2024, var i arbeid eller utdanning ett år senere.

Statistikken for lærlinger følger kalenderåret og ikke skoleåret.

Mange stryker i matte

Relativt sett er det mange elever som ikke får bestått karakter i matematikk. Dette gjelder både på studieforberedende og yrkesfag. Dette er en landsomfattende utfordring.

Det er også en tendens til at færre elever på studiespesialisering velger fordypning i matematikk på Vg2 og Vg3.

Politisk behandling

Vegard Riseng (H) fremmet et tilleggsforslag på vegne av Høyre, Ap og MDG om en ny mal for tilstandsrapporten med redegjøring av hvordan politiske saker er fulgt opp, analyser av utviklingstrekk og resultater.

– Rapporten må bli et bedre verktøy for oss som skoleeiere, sa han.

Også Marta Bjørnøy Lalim (Ap) fremmet et tilleggsforslag på vegne av de samme tre partiene i tillegg til Rødt.

Det handlet om at hovedutvalg for utdanning skal få informasjon om hvordan kapittel 11 i opplæringslova følges opp innen utgangen av mars 2026. Kapittel 11 handler om inkludering.

– For oss i Arbeiderpartiet er kapittel 11 i opplæringsloven noe vi ønsker å løfte og ha et sterkere fokus på, sa hun.

Innstillingen ble enstemmig vedtatt med de to tilleggsforslagene.

Les sakspapirene PS 66/2025

Se debatten i nett-tv