Jobber for en god avgangsfeiring for alle

Fylkesopplæringssjefene i Norge vil utvikle en nasjonal handlingsplan som skal bidra til en mer inkluderende russetid.

Mange mennesker samlet i en trapp - Klikk for stort bildeHer er alle deltakerne samlet – over 70 stykker fra alle Norges fylker, og like mange ungdommer som voksne.

Nasjonal konferanse

Russetiden skal være en velfortjent og morsom feiring, men den kan dessverre virke ekskluderende på mange.

Fylkesopplæringssjefene i Norge ønsker derfor å utvikle en nasjonal strategi og handlingsplan som skal bidra til en ny og mer inkluderende avgangsfeiring.

Den nasjonale innspillskonferansen er oppstarten på dette arbeidet.

Arbeidsutvalg skal jobbe videre

Det fylkeskommunale nettverket, bestående av rådgivere i fylkeskommunene og ombud fra flere fylker har satt ned et arbeidsutvalg (AU). Det er dette arbeidsutvalget som skal jobbe videre med den nasjonale strategien og handlingsplanen.

Representantene i arbeidsutvalget (AU) - Klikk for stort bildeArbeidsutvalget organiserte innspillskonferansen og består av representanter fra Rogaland, Viken, Troms og Finnmark, Innlandet og Elevorganisasjonen.

Tre representanter fra Innlandet

De tre representantene fra Innlandet - Klikk for stort bildeInnlandet fylkeskommunes representanter Hege Elisabet Nordgaard fra Enhet for skoleutvikling, Vuk Scepanovic fra Hamar katedralskole og Bjørk Arantsstovu fra Lillehammer vgs.

Fra Innlandet deltok tre representanter på konferansen.

Det er et viktig arbeid som blir gjort med den nasjonale strategien og handlingsplanen. Målet er at alle skal oppleve inkludering og en god avslutning på videregående.

Det sier Hege Elisabet Nordgaard på Enhet for skoleutvikling i Innlandet fylkeskommune.