Nesten alle spiller
Nesten alle barn og unge i dag spiller en eller annen form dataspill. For mange ungdommer er dataspill en fritidsaktivitet som de bruker betydelig med tid på. Med ett tastetrykk kan spillene frakte oss til en virtuell verden full av eventyrlige muligheter og episke opplevelser.
Mange opplever at tiden flyr når de spiller. Ikke alle har kjennskap til denne følelsen når det gjelder dataspill, men alle som har lest en oppslukende bok eller «binget» en god TV-serie, kjenner følelsen.
Undersøkelser viser at ca. 70 % av guttene og 30 % av jentene i videregående bruker minst én time daglig på dataspill.
For mange unge i dag – og spesielt gutter – er dataspill den aktiviteten de bruker mest tid på, foruten skole og søvn.
Mulighet til å påvirke handlingen selv
Dataspill omfatter alt fra spill som kan «rundes» i løpet av bussturen til skolen, til digre rollespill som kan spilles i årevis.
Spillmediet tilbyr en stor variasjon av ulike sjangre, historier, roller og verdener som spilleren kan fordype seg i. Sammenlignet med bøker og filmer, som har en definert historie og avslutning, tilbyr spill ofte langt mer handlingsfrihet. Når du ser en film, er du passiv tilskuer. Når du spiller dataspill, foretar du en rekke meningsfulle valg og er selv med på å skape handlingen.
Opplevelsen av å kunne aktivt leve seg inn i spillkarakteren og påvirke historien, er trekk ved spill som appellerer til mange spillere.
Gir mestringsfølelse
Dragningen mot spill henger også sammen med spillenes evne til å inspirere oss til å finne fram det beste i oss selv og utvikle oss.
Sammenlignet med andre aktiviteter kan dataspill gi mestringsfølelse nesten umiddelbart. Dette har å gjøre med at spillene ofte inneholder selvvalgte mål, tilpassede utfordringer og rask respons på egen innsats og progresjon.
Sosial tilhørighet
Å være del av et spillfellesskap kan også virke positivt inn på følelsen av sosial tilhørighet. Det er viktig å ikke undervurdere sosiale relasjoner i spill og anta at de er mindre betydningsfulle enn relasjoner utenfor spillet.
Ungdom snakker sjelden om et tydelig skille mellom den «digitale» og «virkelige» verdenen, slik voksenpersoner ofte gjør.
I løpet av de siste tiårene har dataspill blitt en av en av de vanligste måtene ungdom er i kontakt med hverandre på. Under koronatiden var det veldig bra for samfunnet at unge kunne holde kontakten gjennom dataspill hvor de ikke risikerte å smitte hverandre.
Prøv selv
Å koble seg på ungdommens interesse for dataspill er viktig for å få innblikk i både de positive og negative spillopplevelser. Med økt kunnskap om spill blir det enklere å legge til rette for god dialog med elevene om spilling og kunne avgjøre om en spilleatferd er problematisk eller ikke.