TOL2004 Transport og logistikk Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i transport og logistikk:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

• 1 time forberedelsestid
  • Gjennomføres for øvrig på samme måte som for elever.

Forberedelsesdel

• Forberedelsesdelen er obligatorisk og kandidaten møter på skolen.
  • Kandidaten får utdelt case/tema/problemstilling når forberedelsen starter og forbereder seg ut fra informasjonen i oppgaven. Vurderingskriterier og kompetansemål deles ut.
  • Kandidaten har rett til veiledning, og veileder er tilgjengelig etter oppsatte tidspunkt. Veileder skal ikke undervise, men hjelpe kandidaten med å se sammenhengen mellom tema/problemstilling og læreplanen.
  • Kandidaten kan gjøre seg kjent med praksisrommet og utstyret, og øve på det hen mener er aktuelt.

Eksamensdel

• Kandidaten gjennomfører et arbeidsoppdrag knyttet til aktuelt fagområde, med tilgang på aktuelt utstyr. Sensor 1 er tilrettelegger.
  • Tverrfaglig praktisk eksamen skal prøve kompetansemål fra alle programfagene, og skal gjenspeile arbeidsformer gjennom skoleåret.
  • Eksamensoppgaven kan eventuelt ha tyngdepunkt i ett programfag og være løsere tilknyttet andre fag. Eksamen kan også rettes mot et lærefag innenfor programområdet, men tverrfagligheten skal ivaretas.

Hjelpemidler

• Alle hjelpemidler er tillatt, inkludert kommunikasjon og samarbeid.

Eksamen

• Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av verktøy som tillater kommunikasjon.

Vurdering og sensur

• Eksamen skal gi kandidaten mulighet for å vise sin kompetanse i så stor del av fagene som mulig ut fra eksamensformen.
  • Vurderingen skal være helhetlig og tverrfaglig i tråd med kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriteriene for faget.
  • Det kan benyttes sensor fra næringslivet, men sensor skal fortrinnsvis være faglærer fra annen skole.
  • Forberedelsedelen skal ikke vurderes.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende.
  • Eksamen avbrytes hvis kandidaten mangler pålagt verneutstyr eller opptrer på en måte som kan føre til fare for liv og helse.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for TOL2004 Transport og logistikk (PDF, 94 kB)