SRL2004 Salg og reiseliv Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i faget salg og reiseliv.

Forberedelsestid

48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

Disse punktene gjelder bare for privatister:

• Forberedelsesdel: 1 time.
  • Privatistkandidater får utdelt et avgrenset tema eller oppgave å forberede seg på, som kan presenteres eller legges fram under eksaminasjonen. Kandidaten kan lage notater som tas med til eksaminasjonen.
  • Sensor 1 deler ut tema ved start på forberedelsestiden og må sjekke opp at kandidaten forstår hva som skal gjøres i forberedelsen.
  • Eksaminasjonen skal gi kandidaten mulighet til å vise kompetanse i så stor del av faget som mulig innenfor eksamensformen. Derfor skal tema/oppgave/problemstilling være tilstrekkelig omfattende til at det vil være naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen i selve eksamineringen. Eksamen skal inneholde en praktisk del. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av eksamen.
  • Privatister må selv sørge for nettilgang via mobilt nettverk dersom de ønsker å benytte nettet.

Forberedelsesdel

• Forberedelsesdelen er obligatorisk.
  • Kandidatene får oppgave/tema da forberedelsen starter.
  • Skolen legger til rette for at elevene har tilgang til aktuelle læringsarenaer med utstyr til gjennomføring av forberedelse og eksamen.
  • Kandidatene har rett til veiledning, men veileder skal ikke undervise. Det er ikke et krav at veileder skal være sammen med elevene hele dagen.
  • Oppgaven blir utdelt for kandidaten via skolens digitale plattform og/eller på papir.
  • Oppgaven skal gjennomgås slik at kandidatene får anledning til å stille avklarende spørsmål til ordlyden og til praktiske sider ved gjennomføringen.
  • Oppgaven skal forberede kandidaten til tverrfaglig praktisk eksamen og sette kandidaten inn i en tverrfaglig case. Oppgaven skal hjelpe kandidaten med å se sammenhengen mellom tema/oppgave og læreplanen og ha relevante kompetansemål fra læreplanen.
  • Utgangspunktet for den tverrfaglige casen kan være kandidatenes praksisbedrift, ulike arrangementer og/eller rent fiktive oppdrag.
  • Forberedelsen kan gjennomføres som gruppearbeid eller som individuelt arbeid ut fra skolens valg av eksamensform og tilgang til læringsarenaer.

Eksamensdel

Tverrfaglig praktisk eksamen skal prøve kompetansemål fra alle programfag i læreplanen og skal gjenspeile arbeidsformer gjennom skoleåret. Eksamensoppgaven kan ha tyngdepunkt i ett programfag og være løsere tilknyttet andre fag. Eksamen kan også rettes mot kandidatens interesseområde, men tverrfagligheten i programområdet skal ivaretas.

På eksamen skal kandidaten løse ulike problemstillinger/oppdrag med utgangspunkt i de forberedende oppgavene og den tverrfaglige casebeskrivelsen.

Eksamenstid: inntil 5 timer, inkludert eksaminasjonstid på inntil 45 minutter hvor eleven skal legge fram sitt arbeid og vurdere/reflektere over hvordan oppdraget er løst.

Eksamensdelen kan gjennomføres som gruppearbeid eller som individuelt arbeid ut fra skolens valg av eksamensform og tilgang til læringsarenaer. Ved gjennomføring av gruppearbeid skal kandidaten individuelt legge fram sitt arbeid og reflektere over hvordan oppdraget er løst til sensorene.

På eksamen kan det legges opp til at sensor 1 og sensor 2 kan observere og stille spørsmål underveis i eksamensgjennomføringen.

Antall eksamenskandidater på partiene fastsettes av skolene ut fra praktisk mulighet for gjennomføring.

Hjelpemidler

Forberedelse

• Alle hjelpemidler er tillatt, inkludert kommunikasjon med andre og åpent internett.

Eksamen

• Alle hjelpemidler er tillatt, inkludert kommunikasjon med andre og nødvendig internett-tilgang.

Vurdering og sensur

• Eksamenskarakteren skal gi uttrykk for den kompetansen eleven viser på eksamen.
  • Forberedelsesdelen, og hvordan kandidaten har arbeidet i forberedelsen, skal ikke være en del av vurderingsgrunnlaget.
  • Vurderingen skal være helhetlig og tverrfaglig i tråd med kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriteriene for faget.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for SRL2004 Salg og reiseliv (PDF, 117 kB)