LGA2012 Landbruk og gartnernæring Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i faget landbruk og gartnernæring:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

Disse punktene gjelder bare for privatister:

• Forberedelsesdel: 1 time
  • Nærmere informasjon gis av eksamensskolen.

Forberedelsesdel

• Forberedelsesdelen er obligatorisk.
  • Kandidatene får oppgitt tema/oppgave når forberedelsen starter.
  • Kandidatene har tilgang på aktuelle læringsarenaer og relevante hjelpemidler.
  • Veileder er tilgjengelig minimum en dag i skoletida, etter egen plan som kandidatene får når forberedelsen starter.

Eksamensdel

• Eksamen skal inneholde en praktisk del. Eksamensdelen kan inneholde både muntlige og skriftlige elementer.
  • Praktisk gjennomføring og tidsbruk tilpasses etter størrelsen på eksamenspartiene og de aktuelle arenaene for gjennomføring. Lokale forhold må tas hensyn til, og kandidatene får nærmere beskjed fra eksamensskolen.
  • Eksamen skal prøve kompetansemål fra begge programfagene, og gjenspeile kjente arbeidsformer for kandidaten. Eksamen kan likevel ha tyngdepunkt i ett programfag, men tverrfagligheten skal ivaretas.

Hjelpemidler

Eksamensstedet legger til rette for at det foreligger nødvendig utstyr for å gjennomføre økten riktig og sikkert. Stikkordsliste deles ut.

Forberedelse

• Under forberedelsen er alle hjelpemidler tillatt, inkludert internett og kommunikasjon med andre.

Eksamen

• Under eksamensdelen er det tillatt å ha med materiell fra forberedelsen, men ikke kommunikasjon eller internett.

Vurdering og sensur

• Hvert eksamensparti har sensor 1 og sensor 2.
  • Alle kompetansemålene i læreplanene som er relevante for eksamensformen blir vurdert. Kandidatene skal få en helhetlig og tverrfaglig vurdering.
  • Det er fortløpende vurdering i løpet av dagen. Kandidatene får vurdering etter endt eksaminasjon.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for LGA2012 Landbruk og gartnernæring (PDF, 98 kB)