STH2003 Søm og tekstilhåndverk Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i faget søm og tekstilhåndverk:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

Disse punktene gjelder bare for privatister:

• Faglærer/veileder er ikke tilgjengelig under forberedelsen.
  • Dag to av forberedelsen har kandidaten mulighet til å bli kjent med lokaler, maskiner og utstyr etter nærmere avtale.
  • Lokale tilpasninger kan forekomme. Kontakt eksamensstedet.

Forberedelsesdel

• Utdeling av case/oppgave
  • Oppklaring når det gjelder eksamensoppgave på praktisk gjennomføring av eksamen.
  • Veiledning etter lokal plan
  • Individuell forberedelse, innhente informasjon, ideutvikling og skissere løsning

Eksamensdel

• Rom: Tekstilverksted
  • Utstyr: Yrkesrettet verktøy. (Eks: PC, personlig tegneutstyr, personlig verktøy og papir).
  • Kandidaten har tilgang til lysbord, printer, symaskiner og strykejern.
  • Eksamen er i hovedsak praktisk og kompetansemål fra alle fagene kan prøves. Skriftlige og/eller muntlige elementer kan også være med.
  • Kandidaten skal forbedre tidligere oppgave, momenter fra begge programfag. Det vil bli utlevert tilleggselementer i eksamensoppgaven på gjennomføringsdagen.
  • Forberede og holde en presentasjon for sensor på ca. 10 minutter.

Hjelpemidler

Forberedelse

• Alle hjelpemidler er tillatt under forberedelsen, inkludert kommunikasjon med andre og internett, faglitteratur og egne arbeider og notater.

Eksamen

• Under eksamen er det kun materiell fra forberedelsen som er tillatt. Kommunikasjon og internett er ikke tillatt.

Vurdering og sensur

• Eksamen skal gi kandidaten mulighet for å vise sin kompetanse i så stor del av fagene som mulig ut fra eksamensformen.
  • Det gis en helhetlig og tverrfaglig vurdering av gjennomføring og resultatet i tråd med læreplanenes kjerneelementer og kompetansemål.
  • Eksamen vurderes med tallkarakter.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for STH2003 Søm og tekstilhåndverk (PDF, 101 kB)