IED2003 Interiør og eksponeringsdesign Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i faget interiør og eksponeringsdesign:

Forberedelsestid

Inntil 24 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

Disse punktene gjelder bare for privatister:

• Lokale tilpasninger kan forekomme. Ta kontakt med ditt eksamenssted for nærmere informasjon.

Forberedelsesdel

• I forberedelsestiden på inntil 24 timer før eksamen er det inkludert en obligatorisk dag på eksamensstedet på 5 timer hvor veileder er tilgjengelig.
  • Tid på eksamensstedet: kl. 08:30-13:30
  • Kandidaten får eksamensoppdraget på forberedelsesdagen. Eksamensoppdraget kan ha tyngde i ett programfag og være løsere tilknyttet det andre.
  • Oppdraget skal handle om å skape estetiske og funksjonelle rom, omgivelser og opplevelser tilpasset kunden og/eller målgruppen. Oppdraget handler også om å utvikle yrkesutøvere som kan møte samfunnets behov for bærekraftige, hensiktsmessige og universelt utformede løsninger innenfor interiør, eksponerings- og/ eller profileringsdesign.
  • Kandidaten har tilgang til veiledning på følgende områder:
    • bruk av tidsplan/tidsplanlegging
    • teknisk bistand
    • oppdragsforståelse

Eksamensdel

• Individuelt arbeid uten samarbeid.
  • Eksamensdagen handler om å ferdigstille løsningen på oppdraget, planlegge hvordan det skal kommuniseres muntlig og visuelt, og å presentere forslaget til kunden/sensor. Sensorene kan stille spørsmål til kandidaten.
  • Kandidaten skal vise kritisk tenkning gjennom å arbeide med praktiske interiør-, eksponerings- og/eller profileringsdesignoppgaver, der valg og utførelse har betydning for prosessen og resultatet.
  • Utstyr: Papir, tusj, fargeblyant, lysbord, tilgang til printer og nettilgang
  • Yrkesrettet verktøy: PC, eventuelt ekstern skjerm, personlig tegneutstyr og personlig verktøy.

Eksamenstiden fordeles slik:

• 5 timer praktisk arbeid, kl. 08:30–13:30
  • 15 minutter av denne tiden brukes til elevens presentasjon og oppklarende samtale

Hjelpemidler

Forberedelse

• Alle hjelpemidler er tillatt, inkludert kommunikasjon med andre og åpent internett.

Eksamen

• Alt av fagspesifikt utstyr og verktøy kan benyttes, samt materiell fra forberedelsen.

Vurdering og sensur

• Eksamen skal gi kandidaten mulighet for å vise sin kompetanse i så stor del av fagene som mulig ut fra eksamensformen.
  • Det gis en helhetlig og tverrfaglig vurdering av gjennomføring og resultatet i tråd med læreplanenes kjerneelementer og kompetansemål.
  • Eksamen vurderes med tallkarakter.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for IED2003 Interiør og eksponeringsdesign (PDF, 86 kB)