DEL2006 Datateknologi og elektronikk Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i datateknologi og elektronikk:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

• Som privatist skal du gjennomføre eksamen på lik linje med ordinære kandidater, med de samme betingelsene som defineres her.
  • Du får tilbud om tilgang til relevant teknisk utstyr, på lik linje med ordinære kandidater, både under forberedelsesdagene og eksamensdagen.

Forberedelsesdel

• Det er obligatorisk oppmøte på skolen.
  • Kandidatene kan få veiledning etter eget oppsett, men ikke undervisning disse dagene.
  • Kandidatene skal ha tilgang til klasserom og alt nødvendig utstyr på forberedelsesdagene.
  • Kandidatene får oppgitt case/oppdragsbeskrivelse og bruker forberedelsestiden til å gjøre klart utstyr og system ut ifra gitt case.
  • Hovedcase vil inneholde en generell beskrivelse som sier noe overordnet om systemet/oppgaven og to tilhørende undercaser. Det ene undercaset har hovedvekten mot faget «Elektroniske kretser og utstyr» og det andre caset har hovedvekt mot faget «Data- og informasjonsteknologi», men det er viktig å ivareta tverrfagligheten i begge caser. Kandidaten velger selv ett av disse to undercasene.
  • På selve eksamensdagen får kandidaten nødvendige opplysninger og tilleggsutfordringer som baserer seg på forberedelsesdelen.
  • Kandidaten skal ha eierskap til eget arbeid og dokumentasjon.

Eksamensdel

Kandidaten får utdelt eksamensoppgaven som bygger på caset fra forberedelsesdagene, og løser oppgaven på egen hånd med oppgitte hjelpemidler.

Gjennomføringen skjer i klasserom med tilgang til skolens utstyr. Kandidaten utarbeider et produkt og sensorene observerer underveis. Mot slutten av eksamenstiden presenterer kandidaten sitt produkt til sensorene og får oppfølgingsspørsmål som skal bidra til å sikre tverrfagligheten.

Underveis føres det korte samtaler som kartlegger kandidatens planer og arbeidsprosess. Muntlig høring vil gjennomføres naturlig gjennom kandidatens arbeid under eksamensdagen. Her skal kandidaten gjennomgå og reflektere med utgangspunkt i tema og utført arbeid sammen med sensorene.

Dersom kandidaten trenger teknisk hjelp på eksamensdagen, skal dette observeres og dokumenteres av både sensor og eksaminator. Dette vil telle med på vurderingen.

Kandidaten leverer også en teknisk dokumentasjon for sin løsning innen avslutning av eksamensdelen. Denne skal gjennomgås ved sensurering og være en del av vurderingsgrunnlaget. Den kan også være et tema under samtaler med kandidaten.

Hjelpemidler

Forberedelse

• Alle hjelpemidler er tillatt, inkludert bruk av kunstig intelligens og kommunikasjon.

Eksamen

• På eksamensdagen er ikke kommunikasjon tillat. Andre hjelpemidler vil være angitt i oppgaven.

Vurdering og sensur

• Grunnlaget for vurdering er kjerneelementene og kompetansemålene i læreplanen for faget.
  • Karakteren fastsettes på individuelt grunnlag og skal være en helhetsvurdering av kandidatens kompetanse slik den kommer frem på eksamensdagen.
  • Karakteren formidles til kandidatene fortløpende basert på en helhetlig vurdering av teknisk dokumentasjon, samtaler med kandidaten og sluttprodukt.
  • Kandidaten har krav på en muntlig begrunnelse for karakteren på eksamensdagen.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for DEL2006 Datateknologi og elektronikk (PDF, 91 kB)