BMO2003 Betong og mur Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i betong og mur:

Forberedelsestid

Inntil 24 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

Disse punktene gjelder bare for privatister:

• Forberedelsestid: 1 time.
  • Du får nærmere informasjon fra eksamensskolen.

Forberedelsesdel

• Kandidaten møter på skolen til angitt tid på forberedelsesdagen og får utdelt oppgave. I forberedelsestiden har kandidaten rett til å oppholde seg på skolen i skoletiden, og skal ha tilgang til undervisningsrom og relevant utstyr.
  • Kandidaten skal ha mulighet for en omvisning i det aktuelle lokalet hvor eksaminasjonen skal foregå, både for å gjøre seg kjent og for å se hva som er tilgjengelig av utstyr, maskiner og verktøy.
  • En faglærer gjennomgår forberedelsen sammen med kandidatene.
  • Kandidaten skal ha tilgang til veiledning fra en faglærer på forberedelsesdagen. Det vil ikke bli undervisning denne dagen, men faglærer er tilgjengelig for veiledning.
  • Kandidaten får utdelt tema/problemstilling i forberedelsen.
  • Forberedelsedelen skal inneholde informasjon om emnet kandidaten vil bli eksaminert i.
  • Forberedelsedelen skal være en indikasjon på hvor i læreplanene hovedfokuset på eksamen vil ligge, og gi kandidaten mulighet for å planlegge og forberede det praktiske arbeidet som skal utføres under eksamen.
  • Forberedelsen kan også brukes til å utforme en sikker jobb-analyse for oppgaven som skal utføres.
  • Tverrfaglige emner som planlegging, dokumentasjon, orden på arbeidsstedet, HMS etc. er grunnleggende kompetanse uansett valg av forberedelsedel.

Eksamensdel

• Kandidaten møter på angitt sted til angitt tid.
  • Det er maksimalt ca. 8 kandidater som kan ta eksamen samtidig. Ved behov blir klassen delt i grupper med forskjellige eksamensdatoer.
  • Eksamensarenaen skal være tilrettelagt slik at kandidaten kan starte sitt arbeid umiddelbart, og inneholde utstyr, verktøy og materialer som er relevant for oppgaven.
  • Kandidaten har ansvar for å stille med alt av personlig verneutstyr og nødvendig håndredskap som kreves for gjennomføring av eksamen.
  • Eksamensoppgavene skal ta utgangspunkt i alle kompetansemål fra alle programfag i læreplanen, og skal gjenspeile arbeidsformer gjennom skoleåret. Eksamensoppgaven kan eventuelt ha tyngdepunkt i ett programfag og være løsere tilknyttet andre fag.
  • Eksamen skal inneholde en praktisk del. Både muntlige og skriftlige elementer kan inngå som en del av eksamen.
  • For at sensorene skal få fram mest mulig av kandidatens kompetanse, legges det opp til samtale og spørsmål underveis i oppgaven. Oppfølgingsspørsmål kan bli stilt for å avdekke mest mulig av kandidatens tverrfaglige kompetanse.

Hjelpemidler

Forberedelse

• Alle hjelpemidler er tillatt under forberedelsen.

Eksamen

• Alle praktiske hjelpemidler eleven trenger for å få utført oppgaven er tillatt. Kandidaten må ta med, og bruke, personlig håndredskap.
  • Kommunikasjon med andre kandidater under eksamensdagen er ikke tillatt. Ellers vil det i selve oppgaven komme frem hvilke hjelpemidler som er tillatt.

Vurdering og sensur

• Det er to sensorer under eksamensgjennomføringen, en faglærer og en ekstern fra annen skole eller bedrift.
  • I vurderingsarbeidet legges det vekt på:
    -    bruk av personlig verneutstyr
    -    nøyaktighet (mål og vinkler)
    -    samsvar med arbeidstegning
    -    HMS (helse, miljø og sikkerhet)
    -    god håndverksmessig utførelse
    -    håndtering og god utnyttelse av materialer
    -    forståelse av tegning og beskrivelse
    -    ryddig arbeidsplass
  • Eksamensresultatet formidles til kandidaten umiddelbart etter at eksamen og vurderingen er ferdig.

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for BMO2003 Betong og mur (PDF, 101 kB)