Matematikk 1P, 1T, 1P-Y, 1T-Y, 2P og 2P-Y

Slik gjennomføres muntlig-praktisk lokalgitt eksamen i matematikk for LK20:

Gjelder for disse fagkodene:

Forberedelsestid

Inntil 24 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 45 minutter

Spesielt for privatister

Forberedelsesdel

  • Kandidaten har 24 timers forberedelse fra oppgaven er utdelt.
  • Hver kandidat trekker en oppgave når forberedelsesdagen starter. Oppgaven består av et tema, en problemstilling eller et spørsmål som er tilstrekkelig omfattende, slik at det er naturlig å trekke inn flere deler av læreplanen under selve eksaminasjonen. Oppgaven er formet slik at kandidaten kan ta egne valg med innhold og form. Kandidaten får ikke vite hvilke spørsmål og oppgaver som skal brukes under selve eksamen. 
  • Oppgaven skal være i skriftlig form.
  • Hele læreplanen ligger til grunn for eksamen, men oppgaven vil avgrense hva det vil bli spurt om i første del av eksaminasjonen. 
  • Eksamen vil inneholde et praktisk innslag.
  • Oppgaven gir eleven mulighet til å velge om hun/han vil begynne eksamensdelen med en presentasjon eller gå rett til fagsamtale/utspørring eller praktisk del. 
  • Faglærer kan veilede, men ikke undervise i forberedelsestiden. 
  • Det er ønskelig, men ikke et krav, at elevens egen faglærer er veileder.

Eksamensdel

Tidsramme inntil 45 minutter.

Eksamen består av inntil tre deler: 

  • Presentasjonsdel – dette er frivillig for kandidaten. Varer i inntil 10 minutter.
  • Obligatorisk praktisk del på inntil 15 minutter.
  • Utspørring/fagsamtale i resterende tid.

Kandidaten kan selv velge å starte med en presentasjon eller gå rett til utspørring/fagsamtale eller praktisk del. Valget får ikke konsekvens for vurderingen. Dette er for å sikre at kandidaten får muligheten til å vise mest mulig av sin kompetanse i løpet av eksamineringen. 

Dersom kandidaten velger å ha en presentasjon, er det den matematiske forståelsen kandidaten viser under presentasjonen som skal vurderes. Dersom kandidaten for eksempel presenterer en regresjon eller et regneark som er ferdiglaget, er det ikke regresjonen eller regnearket i seg selv som skal vurderes. 

Utover en eventuell presentasjon vil eksamen gjennomføres som en fagsamtale. Første del av fagsamtalen tar utgangspunkt i det kandidaten har arbeidet med i forberedelsedelen og det eleven eventuelt har presentert. Videre vil eleven bli hørt i andre kompetansemål i faget.

Eksamen skal inneholde et praktisk innslag. Det praktiske innslaget skal ikke slås sammen med den frivillige presentasjonsdelen. 

Med et praktisk innslag i matematikk menes for eksempel bruk av graftegner, regresjon, bruk av regneark, bruk av konkreter, programmering eller matematikk i yrkesrettede problemstillinger. Den praktiske delen behøver ikke stille krav til bruk av digitale hjelpemidler.

Det er viktig at kandidaten får vist kompetansen sin i løpet av disse 45 minuttene. Da bør ikke noe av denne tiden brukes til å legge inn store mengder data i regneark eller andre digitale verktøy. Dersom slike oppgaver er ønskelige, må dataene være lagt inn på forhånd av enten læreren eller kandidaten. 

I matematikk forventes det at kandidaten skal kunne bruke et matematisk formspråk og begrunne og argumentere for løsninger. Kandidaten må regne med å få oppgaver som skal løses uten hjelpemidler.

Hjelpemidler

Forberedelse

  • I forberedelsen er alle hjelpemidler tillatt.

Eksamen

  • Under selve eksamen kan kandidaten ha med egne notater, begrenset til begge sidene på ett A4-ark.
  • I tillegg kan kandidaten ha med ulike hjelpemidler som er relevante for å gjennomføre en eventuell presentasjon. Dette kan være digitale presentasjoner, bilder, gjenstander, programkoder, grafer eller lignende.
  • Ved behov for spesielt utstyr, må dette avtales med faglærer på forhånd.

Vurdering og sensur

  • En eksamenskarakter skal være uttrykk for den kompetansen hver enkelt elev eller privatist viser på eksamen. 
  • Eksamen skal være i samsvar med kompetansemålene i læreplanen. Eksamen skal gi kandidaten mulighet til å vise sin kompetanse i så stor del av faget som mulig ut fra eksamensformen. 
  • Kompetansemålene skal forståes i lys av teksten «Om faget» i læreplanen. «Om faget» handler om fagrelevans og sentrale verdier, kjerneelementer, tverrfaglige tema og grunnleggende ferdigheter.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende. Kandidaten har krav på en begrunnelse basert på kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriteriene for faget.
  • Vurderingskriteriene blir utlevert sammen med oppgaven i forberedelsesdelen.