SSSFrivillighetRSGsstrategi Innlandet 2026 – 2034
2. Bakgrunn
2.1 Roller og ansvar
Innlandet fylkeskommune har ansvar for å løse en rekke lovpålagte oppgaver, samt å gi strategisk retning til samfunnsutviklingen, samordne offentlig innsats og mobilisere ulike aktører med ressurser.
Frivillig sektor er stor og er en egen samfunnssektor på linje med næringslivet og offentlig sektor. De frivillige organisasjonene representerer store ressurser og har supplerende kompetanse til det offentlige innenfor mange samfunnsområder.
Formålet med frivillighetspolitikken til Innlandet fylkeskommune er to-delt. På den ene siden skal den legge til rette for vekst og utvikling for frivillig sektor. På den andre siden skal frivillighetspolitikken legge til rette for økt dialog og samhandling mellom frivillig og offentlig sektor. Dette for å utløse mer av ressursene i frivillig sektor på deres premisser.
Det er naturlig at fylkeskommunen i hovedsak samhandler med de regionale paraplyorganisasjonene og fylkesleddene til de frivillige organisasjonene, mens kommunene har hovedansvar for å samhandle med frivilligheten på lokalt nivå.
Folkehelseloven slår fast at kommunene har et ansvar for å tilrettelegge for frivillig sektor (paragraf 4), og fylkeskommune skal i tråd med lovens paragraf 20 understøtte folkehelsearbeidet i kommunen - og samtidig være pådriver for å samordne folkehelsearbeidet i fylket.
2.2 Det frivillige feltet – hva menes?
Frivillighet Norge definerer frivillig virksomhet som:
en sammenslutning av personer eller virksomheter som driver virksomhet på ikke-fortjenestebasert og ikke-offentlig basis.
Denne definisjonen står nedfelt i frivillighetsloven paragraf tre og fire.
En frivillig organisasjon baserer en vesentlig del av driften på medlemskontingenter, gaver, innsamlede midler og/eller frivillig arbeidsinnsats. En frivillig organisasjon kan være forening, lag, stiftelse, ideelt aksjeselskap, forbund, nettverk eller en paraplyorganisasjon.
Med frivillighet menes også alle de som stiller opp gratis for ulike typer arrangement for kulturfestivaler og idrettsarrangement. Frivilligheten er helt avgjørende for at mange av disse arrangementene kan gjennomføres.
2.3 Hvorfor en frivillighetspolitikk?
Mange samfunnsutfordringer krever tett samarbeid mellom offentlig og frivillig sektor. Fylkeskommunen vil derfor styrke samhandling og dialog med frivillige organisasjoner, og anerkjenner deres komplementære kompetanse.
Når det offentlige legger til rette for frivillig sektor gjennom en helhetlig frivillighetspolitikk, styrkes dialogen og rammevilkårene for hele bredden av frivilligheten. Viktige elementer i dette arbeidet er:
- økonomisk støtte og forutsigbarhet
- tilgang til lokaler, anlegg og møteplasser
- partnerskap i prosjekter og tiltak
- bedre samordning av virkemidler
Ifølge Senter for forskning på sivilsamfunn sin rapport - Kommunal frivillighetspolitikk og lokale organisasjoner (2020:3), er frivillighetspolitikken særlig viktig innen:
- integrering
- kultur, fritid og idrett
- helse og omsorg
En tydelig frivillighetspolitikk bidrar også til en klarere administrativ struktur, med god forankring internt i kommuner og fylkeskommuner. Den legger også til rette for faste kontaktpunkter mellom offentlig og frivillig sektor.
2.4 Prosess og medvirkning
I utarbeidelsen av frivillighetsstrategien har det vært vektlagt å få innspill fra frivillige lag og organisasjoner. I hovedsak er det regionale ledd som er involvert med innspill.
I samarbeid med Frivillig Norge ble det sendt ut en spørreundersøkelse til 390 frivillige organisasjoner i Innlandet og gjennomført et innspillseminar med organisasjonene om hovedfunnene i undersøkelsen. I tillegg ble det avholdt møter med fylkeskommunale råd og interkommunale politiske råd. Innspillene er tematisk samlet i kapittel om utfordringsbildet, og har dannet utgangspunkt for satsingsområdene i strategien.
2.5 Frivillighetens samfunnsmessige betydning
Den frivillige arbeidsinnsatsen i de frivillige organisasjonene i Norge tilsvarer ifølge Statistisk Sentralbyrå 142 000 årsverk. Nordmenn utfører årlig en ulønnet eller frivillig innsats til en verdi av drøyt 100 milliarder kroner.
I 2022 var det registrert totalt 9 457 frivillige lag og foreninger i Innlandet. Dette utgjør om lag åtte prosent av alle registrerte frivillige lag i Norge. Nesten halvparten av alle voksne personer i Innlandet var aktive medlemmer i en eller annen frivillig organisasjon i 2020.
Hele en av fem av de som er aktive er med i to eller flere frivillige organisasjoner i fylket vårt. Her er Innlandet i landstoppen. Innlandet har flest lag og foreninger innenfor kategorien idrett, kunst og kultur, rekreasjon og sosiale foreninger.
Gjennom frivillig innsats får vi idrett, korps, kor, speider`n, besøksvenner, redningstjeneste, frimerkeklubber, folkedans og alt annet som skapes av at noen er engasjert og opptatt av felles interesser. Og konsekvensene av at myndigheter evner å legge til rette for frivilligheten, er samfunnsnytte i form av folkehelse, inkludering, demokratitrening og fellesskap av folk som bryr seg.
Fakta om Frivilligsentralene
- Frivilligsentralene er nøkkelaktører i det lokale frivillighetsarbeidet i Innlandet.
- Med 59 sentraler utgjør fylket en av landets mest aktive regioner innen frivillig innsats, med et stort antall frivillige og brukere per sentral.
- Frivilligsentralene fungerer som møteplasser, fremmer inkludering, motvirker ensomhet, og gir innbyggerne mulighet til aktiv deltakelse i lokalsamfunnet.
- Frivilligsentralene samarbeider tett med kommuner, lag og organisasjoner, og utgjør en sentral del av frivillighetsinfrastrukturen og beredskapssystemet.
Befolkningens helse og livskvalitet
Frivillig arbeid bidrar til å løse sosiale utfordringer, støtte sårbare grupper og fremme fellesskap. Samarbeid med frivillige organisasjoner på ulike nivåer mobiliserer ressurser, øker bevisstheten og styrker samfunnets evne til å møte befolkningens behov. Frivillig engasjement styrker også opplevelsen av tilhørighet og mening, noe som forbedrer livskvaliteten for både frivillige og mottakere.
Som oppfølging av Regional plan for det inkluderende Innlandet er det besluttet at det også skal utarbeides en regional livskvalitetsstrategi. Strategien skal gi mål og retning for folkehelsearbeidet, med søkelys på å redusere sosial ulikhet i helse og øke livskvaliteten i befolkningen. Frivillighetsstrategien og livskvalitetsstrategien må sees i sammenheng.
Økt deltakelse blant barn og unge
I 2024 lanserte regjeringa handlingsplanen Alle inkludert for like muligheter til å delta i kultur-, idretts- og friluftslivsaktiviteter. Planen er utarbeidet i et bredt samarbeid med barn og unge selv, lag og foreninger og offentlig sektor.
“Alle inkludert” understreker frivillighetens viktige rolle i å inkludere barn og unge i fritidsaktiviteter. Planen setter søkelys på å sikre at alle barn, uavhengig av faktorer som kjønn, økonomi, innvandrerbakgrunn og funksjonsnedsettelser, skal ha like muligheter til å delta i kultur-, idretts- og friluftslivsaktiviteter.
Handlingsplanen støtter opp under Fritidserklæringen, som er en intensjonsavtale mellom regjeringen, kommunesektorens organisasjon (KS) og frivillige organisasjoner. Fritidserklæringen har som mål at alle barn skal ha mulighet til å delta i minst én organisert fritidsaktivitet sammen med andre barn, uavhengig av foresattes sosiale- og økonomiske situasjon.
Ungdom som ressurs
Utarbeidet kunnskapsgrunnlag og innkomne høringsinnspill viser bredt ønske om en politisk og økonomisk satsing på barne- og ungdomsorganisasjoner som en investering i demokrati, inkludering og samfunnsdeltakelse.
Ungdom ønsker mer enn kun deltakelse. De ønsker å bidra, påvirke, engasjere seg og lære, men opplever at aktivitetene ikke er bygget på deres premisser, ønsker og engasjement.
Seniorer som ressurs
Målene om felles innsats for bedre folkehelse, et aldersvennlig Norge og bedre helsetilbud til befolkningen kan ikke nås uten at frivillig sektor involveres i økende grad. For eksempel spiller frivillig sektor en avgjørende rolle i å engasjere eldre i samfunnet.
Friskere aldring er ikke bare en gevinst for den enkelte, men også for samfunnet som helhet. Gjennom frivillige aktiviteter kan eldre styrke sin egenmestring og redusere behovet for helse- og omsorgstjenester. Bo trygt hjemme-reformen, Helsepersonellkommisjonens NOU og Folkehelsemeldingen er eksempler der økt samarbeid med frivilligheten pekes på som del av løsningen innen velferd.
Mange seniorer har kompetanse og erfaring som er attraktive for frivillige organisasjoner. Frivillighetsbarometeret viser at eldre frivillige bidrar mer enn andre. Hele 27 prosent av frivillige over 60 år utfører mer enn fem timer frivillig arbeid hver måned.
Kunnskapen og erfaringen de eldre bringer med seg har stor verdi. Tall fra Frivillighet Norge viser at mer enn 60 prosent av seniorer kan tenke seg å være frivillige. Likevel er det bare 30 prosent som har blitt forsøkt rekruttert.
Samfunnssikkerhet og beredskap
Frivillige organisasjoner er en uunnværlig del av Norges og Innlandets beredskapssystem. Organisasjonene kan i mange tilfeller bidra med kunnskap om grupper som ofte faller utenfor i krise- og beredskapstenkning, eller som er vanskelig å nå frem til gjennom offisielle kanaler.
Frivillighet i beredskap handler ikke bare om å respondere på kriser når de oppstår, men også om forebyggende arbeid. Et eksempel på forebyggende arbeid er at lag og foreninger bidrar i beredskapsplaner for å bevare kulturarven og verne om vår kulturelle og nasjonale identitet.
Frivillige organisasjoner bør innlemmes på en god måte i ulike samhandlingsorgan, på både regional og lokalt nivå, for å sikre riktig og effektiv ressursbruk i hele krisespekteret.
Regjeringen løfter frivillighetens rolle i Totalberedskapsmeldingen, særlig gjennom forslag om at frivillige beredskapsorganisasjoner bør være representert i kommunale beredskapsråd.
Meld. St. 9 (2024-2025), Totalberedskapsmeldingen