Flere flyktninger enn noensinne

Antallet flyktninger i verden øker, og kommunene i Innlandet har aldri bosatt så mange flyktninger som i årene 2022–2024.

Ulike hender på et bord. - Klikk for stort bildeDet har aldri vært så mange mennesker på flukt i verden. Usplash

Nå kan du finne statistikk på bosetting av flyktninger i Innlandets kommuner, regioner og fylket totalt på Innlandsstatistikk.no

Global utfordring

117 millioner mennesker er på flukt i verden, ifølge FN. Det tilsvarer 1,5 prosent av verdens befolkning.

Antallet flyktninger i verden har blitt tre ganger høyere enn for ti år siden.

I 2022 var invasjonen i Ukraina den største pådriveren for at mennesker måtte flykte.

I 2023 var konfliktene i Sudan, Myanmar og Palestina de største pådriverne.

Innlandet har aldri bosatt flere flyktninger

I 2023 ble 2 949 flyktninger bosatt i Innlandet. Det er det høyeste antallet bosatte flyktninger her i løpet av ett år noensinne.

Alle kommunene i Innlandet bosatte flyktninger i 2023.

De fire kommunene som bosatte flest flyktninger i Innlandet dette året, er også de fire mest folkerike kommunene i fylket vårt:

• Hamar - bosatte 209 personer
  • Gjøvik - bosatte 201 personer
  • Lillehammer - bosatte 194 personer
  • Ringsaker - bosatte 187 personer

Halvparten av de bosatte flyktningene er 18 til 55 år

I 2023* var 37 % av alle bosatte flyktninger i Innlandet under 20 år. Fordeling på aldersgrupper vises i tabellen under:

Aldersgruppe på bosatte flyktninger under 20 år
Aldersgruppe Prosentandel av alle bosatte flyktninger i Innlandet i 2023
0–5 år 9,1
6–15 år 22
16–19 år 6
Totalt 37,1

Flyktninger som bosettes i en kommune, må være i aldersgruppen 18–55 år for å ha rett til gratis introduksjonsprogram med blant annet norskopplæring.

Over halvparten av flyktningene som ble bosatt i Innlandet i 2023* var i denne aldersgruppen:

Aldersfordeling bosatte flyktninger i Innlandet i 2023 over 18 år
Aldersgruppe Prosentandel av alle bosatte flyktninger i Innlandet i 2023
18–55 år 54,4
56 år og over 10,7
Totalt 65,1

*Referansetid: 11. desember 2023

Se mer på Innlandsstatistikk

Bosetting av flyktninger: Nå finner du tall på bosetting av flyktninger i din kommune, region og Innlandet totalt. Se temasiden om Innvandring.

Holdninger til innvandring: Se hvilke holdninger innledninger har til innvandrere og innvandring på temasiden om Inkludering.

Flyktningsituasjonen globalt: Se mer statistikk og informasjon om flyktningsituasjonen globalt på nettsidene til FNs høykommissær for flyktninger.