Vinnerne i Tankeplass 2 er kåret

Fire av fem idéforslag til kunst langs Pilegrimsleden er nå avgjort.

"Reisverk og ruiner" skal plasseres  i Stusslia i Nord-Fron. - Klikk for stort bilde"Reisverk og ruiner" skal plasseres i Stusslia i Nord-Fron. Robert Johansson og Jenny Ueland .

I alt 15 kunstnere har konkurrert om å få delta i Tankeplass trinn 2, der prosjektet til slutt skal sitte igjen med fem kunstverk i fem kommuner: Stange, Hamar, Vestre Toten, Ringsaker og Nord-Fron.

– Nå har juryen kåret fire av fem vinnere. Alle som har deltatt har vært sterke kandidater, men nå er det hele endelig avgjort etter en grundig prosess, sier prosjektleder i Innlandet fylkeskommune, Bjørn Westad.

Vinneren i Hamar blir først avgjort på et senere tidspunkt. Grunnen til dette er planlagt hogst i området hvor verket skal plasseres.

Valg av verk og plassering

Visning av kunstverket Pilegrimsmerke sett fra fugleperspektiv. Skulpturen er formet som et stort pilegrimsmerke.  - Klikk for stort bilde"Pilegrimsmerke" skal plasseres i Boligvika i Ringsaker. Jan Freuchen

Kunstkonsulent Eivind Slettemeås forteller at kompetanse, originalitet, håndverksmessig dyktighet, forståelse og motivasjon for oppdraget var avgjørende i valg av vinnere.

– Plasseringen er valgt på bakgrunn av befaringer, stedsanalyser og avveininger i hver enkelt kommune. Lokal tilknytning, kulturhistorie, landskaps- og miljømessige forhold, samt daglig bruk og rekreasjonsmulighet har blitt vurdert i tett samarbeid mellom kommunene og grunneierne.

Disse fire forslagene vant

Vestre Toten

gapahuken og Einafjorden - Klikk for stort bilde"Ritualer" skal plasseres mellom gapahuken og Einafjorden i Vestre Toten. Marit Justine Haugen og Sophie Dorn.

Vinneren er Haugen/Zohar Arkitekter ved Marit Justine Haugen (f. 1973, Oslo) og Sophie Dorn (f. 1994, Tyskland) med base i Oslo. Haugen er utdannet fra NTNU og fra Kunsthøgskole. Dorn er utdannet fra Det Kongelige Akademi i København og fra Universitet i Innsbruck.

Prosjektet «Ritualer» er en installasjon som er formet i landskapet, med sti, bålplass og vannstasjon som blir plassert mellom gapahuken og Einafjorden.

Forslaget imøtekommer og forsterker den allerede etablerte infrastrukturen ved Berja med gapahuk og utedo, og inviterer langvandrere og andre besøkende til å oppholde seg over tid på stedet. Forslaget framhever de naturlige kvalitetene ved stedet og framstår som integrert i landskapet, samtidig som detaljene i utformingen peker mot ulike sosiale og rituelle aspekter ved pilegrimsvandringen.

Stange

"Skogene Blomstrer" skal plasseres ved Granerudsjøen i  Stange. - Klikk for stort bilde"Skogene Blomstrer" skal plasseres ved Granerudsjøen i Stange. Siv Bugge Vatne

Siv Bugge Vatne (f. 1985, Molde) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, og bor og jobber i Oslo.

Hun vant med idéforslaget «Skogene Blomstrer» som består av en stor stein med motiv fra mønstre som dannes av vann og lysbrytninger, og geometriske versjoner av de tre blomstene skogstjerne, olavstake og tyttebærblomst.

Motivet er inspirert av diktet «Skogene Blomstrer» av Ingeborg Refling Hagen. Refling Hagen kom fra Tangen og levde store deler av livet sitt der. Et kjennetegn ved litteraturen hennes er en stor kjærlighet til Mjøsbygdene og skogen.

Ringsaker

Jan Freuchen (f. 1979, Kristiansand) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen og Staatliche Hochschule für Bildende Künste i Frankfurt. Nå bor og jobber han i Kristiansand. Freuchen vant med forslaget «Pilegrimsmerke» som er en bronseskulptur bestående av sammenvevde filtrede tegn, bokstaver og tall som sammen danner en brosjeliknende enhet.

Skulpturen skal plasseres på restene av den gamle pumpestasjonen i Boligvika, og vil støttes opp med stålføtter plassert på en diskre måte slik at den «svever» en halvmeter over bakkeplan. Deler av året vil skulpturen være delvis eller helt under vannet.

Nord-Fron

Vinnerne er Robert Johansson (f. 1977, Grums, Sverige) og Jenny Ueland (f. 1989, Oslo). Johansson er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo og Wien, mens Ueland har bakgrunn fra NTNU og Arkitekt og designhøgskolen i Oslo. Vinnerutkastet «Reisverk og ruiner» skal plasseres i Stusslia og er en installasjon i tre og stein. Den består av tre søyler bygget opp med lafteknuter fra ulike tidsperioder og tilknytning til Gudbrandsdalen.

Steinene utgjør fundamenter for trekonstruksjonen og består av stein i tre ulike bergarter, hentet fra Oslo, Gudbrandsdalen og Trøndelag (Gudbrandsdalsledens utstrekning). Inspirasjon fra gården Stusslia er nevnt i forslaget, det samme gjelder ideen om pilegrimsvandringen som en fortelling om å reise fra noe og til noe – reisverk og ruiner.

Har du spørsmål?

Ta kontakt med prosjektleder for Tankeplass trinn 2:

Bjørn Westad