Vil arrangere FIS Games

Norges Skiforbund vil at de nye vinterlekene skal arrangeres i Innlandet i 2028. Dette støtter flertallet i fylkesutvalget.

Stor og liten hoppbakke ved siden av hverandre med tomme tribuner rundt - Klikk for stort bildeLysgårdsbakkene på Lillehammer blir en av arenaene hvis FIS Games blir lagt til Innlandet i 2028. Geir Olsen

Det internasjonale skiforbundet (FIS) har lansert en ny type vinterleker, FIS Games, som skal arrangeres for første gang i 2028. FIS Games skal være en 16 dager lang vinterfestival som skal forene kultur, næringsliv, reiseliv og idrett. Bærekraft og inkludering er viktig i gjennomføringen av arrangementet.

FIS Games skal arrangeres hvert fjerde år, men ikke samme år som OL.

Ordinære idrettsgrener og paraidrett skal arrangeres på samme tid. Det skal konkurreres i alle snøsportsidretter som ligger under skiforbundet.

Til Innlandet?

Norges Skiforbund har søkt om å være vertskap for det første arrangementet i 2028. De vil arrangere lekene sammen med Kvitfjell-Hafjell AS og Olympiaparken AS. Da blir i så fall øvelsene lagt til Birkebeineren stadion og Lysgårdsbakkene på Lillehammer, Skeikampen, Hafjell og Kvitfjell.

I tillegg til Norges Skiforbund, har det sveitsiske skiforbundet søkt om å få arrangere FIS Games i 2028. Hvem som får tilslaget, blir kunngjort 4. juni 2024.

Kompetanse og koordinering

Fylkesutvalget vedtok tirsdag at fylkeskommunen forplikter seg til å delta aktivt med kompetanse i planleggings- og gjennomføringsfasen, om FIS Games blir lagt til Innlandet.

Fylkeskommunen kan også fungere som koordinator mellom ulike interesser, som næringsliv, frivillige organisasjoner, miljøvernorganisasjoner og innbyggere for å få bred støtte til arrangementet, mener politikerne.

Økonomisk støtte

Fylkesutvalget behandlet også en sak om økonomisk støtte til søknadsarbeidet. De vedtok å gi 1 millioner kroner til Hafjell-Kvitfjell Alpin AS til å gjennomføre søknadsarbeidet.

Pengene skal blant annet gå til innleid prosjektleder, markedsføring og befaringer.

Politisk behandling

Ingen av sakene ble enstemmig vedtatt. Både Frp og Rødt stemte imot.

– Vi er imot å støtte prosjektet. Her leter vi etter tiltak å bruke penger på. Har vi en million kroner ekstra, bør vi bruke det på veg, sa Lars Høiendahl Rem (Frp).

Han fikk støtte av Svein Ørsnes fra Rødt, selv om han hadde andre argumenter.

– Hva slags virkninger vil dette ha for klima og miljø? De selger seg jo inn som et godt klimaarrangement, men totaliteten av det, er jo at klimautslippene øker, sa Ørsnes og la til:

– Å lage et nytt, stort arrangement her, gjøres kun med ett mål for øyet, og det tenker vi er å tjene penger.

Flere andre politikere mente FIS Games vil være positivt for regionen.

– Hvis vi klarer å få dette arrangementet, tror jeg det vil styrke mulighetene til å få et gjenbruks-OL i framtida, sa Tom Svellet (Ap).

Mari Gjestvang (Sp) var enig.

– Hvis vi får arrangementet hit, vil det gi store ringvirkninger. Jeg tror dette er et tiltak som vil gagne regionen, sa hun.

Fylkeskommunedirektør Tron Bamruds innstilling ble vedtatt mot de to stemmene til Frp og Rødt.

Les sakspapirene:

PS 34/2024 Støtte til søknadsarbeidet for FIS Games i 2028