140 millioner kroner til idrettsanlegg

180 søknader om spillemidler til anlegg i Innlandet ble innvilget i hovedutvalg for kultur onsdag.

Tre barn som henger i kanten på et svømmebasseng og sparker med bena - Klikk for stort bildeGjøvik kommune får 6 millioner kroner til svømmehall. Mostphotos

124 av disse søknadene er på ordinære anlegg, som er anlegg for organisert idrett og friluftsliv. 56 søknader er på nærmiljøanlegg, som er anlegg for egenorganisert aktivitet.

Spillemidler satt av til idrettsanlegg i Innlandet fra overskuddet til Norsk tipping er drøyt 127 millioner kroner for 2024. I tillegg kommer inndratte midler og renter. Dermed blir det samlede beløpet på drøyt 140 millioner kroner.

Kriterier for tildeling

Politikerne har tidligere vedtatt noen kriterier for hvordan midlene skal fordeles. Blant annet er anlegg for lavterskel fysisk aktivitet og friluftsanlegg i nærmiljøet prioritert. Det samme er prosjektet Dagsturhytta Innlandet. Fire nye søknader om tilskudd til dagsturhytter er prioritert. Dette gjelder kommunene Ringebu, Lom, Skjåk og Stange.

Dessuten er søknader som sammenfaller med ordningen Grønt lys for idretten prioritert i 2024. Dette er en ordning som skal få ned energiforbruket i idretten.

Ordinære anlegg

Til sammen kom det inn 303 søknader. Av disse blir 124 prosjekter tildelt midler.

Mest får Gjøvik kommune med 6 millioner kroner til svømmehall. Vestre Toten kommune får 5 millioner kroner til Raufosshallen og Nordre Land kommune får samme sum til Torpa idrettshall.

Se hele lista: tildeling ordinære anlegg 2024 (PDF, 283 kB)

Nærmiljøanlegg

Til sammen kom det inn 66 søknader på nærmiljøanlegg. 56 av disse prosjektene får penger, og den samlede summen er nesten 17 millioner kroner.

Den høyeste summen som blir gitt er 600 000 kroner. Dette er det ni prosjekter som får, og alle disse prosjektene er i Stange kommune. For eksempel får Stange ungdomsskole tilskudd til treningspark og sandvolleybane, mens Arstad skole får penger til sykkelbane, også kalt pumptrack.

Se hele lista: tildeling nærmiljøanlegg 2024 (PDF, 196 kB)

Om ordningen

64 prosent av overskuddet fra spillvirksomheten gjennom Norsk Tipping går til idrettsformål. De viktigste målgruppene for bruken av dette overskuddet er barn og ungdom og personer med nedsatt funksjonsevne. Det er også et mål at personer som er lite fysisk aktive kommer i gang med aktivitet.

Spillemiddelordningen er søknadsbasert. Det er fylkeskommunen som fordeler spillemidler til de enkelte anleggene i fylket.

Fylkeskommunen følger opp kommuner og frivillige lag og foreninger som ønsker å søke om midler. Det skjer gjennom søkekurs, veiledning, befaringer og møter.

Det er Kultur- og likestillingsdepartementet som fordeler spillemidlene til fylkeskommunene.

Saken ble enstemmig vedtatt.

Les sakspapirene PS 25/2024