Innlandet fylkeskommune jobber med reguleringsplan for utbedring av fylkesveg 33 mellom Skreia og Bilitt i Østre Toten kommune.
Underveis i planarbeidet har det kommet fram behov for gangatkomst mellom Beinvegen og eiendommer som ligger langs den eksisterende fylkesvegen. En slik gangatkomst vil strekke seg utenfor planområdet som ble varslet i forbindelse med oppstart av reguleringsplanen, i brev 14. august 2025.
På bakgrunn av dette varsler Innlandet fylkeskommune nå at planområdet er utvidet. Denne varslingen gjøres etter plan- og bygningslovens § 12-8.
Frist for innspill er 15. august 2026
Vi ønsker innspill og andre relevante opplysninger til planarbeidet.
Dersom du sitter på nyttig lokalkunnskap om trafikkforhold, naturforhold eller liknende, andre utfordringer på stedet eller ulike hensyn vi bør ta med i vurderingen, så vil vi gjerne vite om dette.
Innspill merkes med saksnummer 2025/7314 og sendes
på e-post til post@innlandetfylke.no
eller i posten til
Innlandet fylkeskommune,
Postboks 4404 Bedriftsenteret,
2325 Hamar
Har du spørsmål, så ta kontakt med prosjektleder Arild Sundt
Invitasjon til befaring 29. juni kl. 16
Innlandet fylkeskommune inviterer berørte grunneiere til befaring mandag 29. juni kl. 16. Oppmøte blir i Beinvegen ved avkjøringen til nr. 79-83.
Hensikten er å se nærmere på området i fellesskap og starte dialogen om hvordan gangatkomsten kan løses.
Dokumenter
Om prosjektet
Hensikten med reguleringsplanarbeidet er utbedring av fv. 33 fra Skreia til Bilitt. Målet for prosjektet er å gi økt framkommelighet og bedre trafikksikkerhet for alle brukere, herunder de som bor tett på vegen og har direkte atkomst fra fylkesvegen.
Fylkesvegen vil bli noe bredere enn den eksisterende vegen, og det er ønskelig å redusere antall avkjørsler. En sentral del av planarbeidet er å sikre gode løsninger for gående og syklende på hele strekningen, også i krysningspunktene.
Hensikten med gangatkomsten som planlegges mellom Beinvegen og eksisterende fv. 33, er å etablere en snarvei for beboere langs eksisterende fv. 33 (Totenvegen 636-656), inn til Beinvegen. Eksisterende fv. 33 mellom Kjørkjelinna og Bernsgutua/Totenvegen 667 blir omgjort til atkomst for beboerne, og ny fv. 33 vil ligge langs gang- og sykkelvegen på strekningen.
Les mer om vegprosjektet fv. 33 Skreia–Bilitt
Varslet planområde
Utvidet planområde fv. 33 Skreia-BillittEt kommende forslag til reguleringsplan vil ligge innenfor det varslede arealet, og kan ha samme utstrekning eller mindre utstrekning enn varslet planområde.
I tillegg til vegutbedring har vi tatt høyde for blant annet omlegging av avkjørsler og tiltak for overvannshåndtering innenfor det varslede planområdet.
Private kabler/ledninger/rør
Innlandet fylkeskommune innhenter kart på alle registrerte rør, kabler og ledninger.
Hvis det finnes private kabler, ledninger, rør eller andre installasjoner i grunnen, oppfordrer vi grunneiere til å sende informasjon om dette til oss. Dette er viktig for oss å vite om under planleggingen, og ikke minst for byggingen.
Grunnerverv
For å gjennomføre bygging av tiltaket vil det bli nødvendig å erverve grunn fra private eiendommer.
Arbeidet med grunnerverv starter normalt når reguleringsplanen er vedtatt. Det er reguleringsplanen som gir hjemmel for å gjennomføre grunnerverv.
Videre prosess
Innlandet fylkeskommune skal nå utarbeide et forslag til reguleringsplan med tilhørende
bestemmelser, planbeskrivelse og konsekvensutredning.
Foreløpig framdrift tilsier at et forslag til reguleringsplan sendes på høring/offentlig ettersyn høsten 2026. Grunneiere, interessenter og berørte fagmyndigheter blir varslet og vil få anledning til å fremme merknader til planen.
Det er kommunestyret i Østre Toten kommune som senere skal sluttbehandle og vedta reguleringsplanen.
Grunnerverv og byggeplanlegging er tenkt gjennomført i 2027, mens oppstart av byggingen vil skje i 2028.