Høring av reguleringsplan for fv. 2482 Garlivegen i Nord-Aurdal kommune

Hensikten er å forbedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for både gående, syklende og kjørende. Frist for innspill er 31. oktober 2025.

Innlandet fylkeskommune har i samråd med Nord-Aurdal kommune utarbeidet forslag til reguleringsplan for fv. 2482 Garlivegen. Planforslaget sendes nå på høring og legges ut til offentlig ettersyn i tråd med plan- og bygningslovens §§ 3-7 og 12-10. 

Åpent møte 20. oktober kl. 18

Vi inviterer til åpent møte i rådhuset på Fagernes mandag 20. oktober 2025 kl. 18.00–19.00.

  • Det blir først en orientering om planforslaget ved prosjektleder Trond Rybakken. 
  • Deretter er det åpent for alle til å stille spørsmål. 
  • Representanter fra Innlandet fylkeskommune og Nord-Aurdal kommune er tilgjengelige for å svare på spørsmål og veilede om planforslaget. 

Frist for innspill er 31. oktober

Vi ber om merknader til planen innen fredag 31. oktober 2025.

Innspill merkes med "saksnummer 2022/5902" og sendes:

  • på e-post til post@innlandetfylke.no
  • eller per post til:
    Innlandet fylkeskommune, 
    Postboks 4404 Bedriftsenteret, 
    2325 Hamar

Dokumenter

Om reguleringsplanen og prosjektet

Kart over varslet planområde - Klikk for stort bildeVarslet planområdet er markert med svart stiplet linje. Forslag til reguleringsplan er markert med rødt.

Det reguleres inn et fortau fra Tingnes kirke til der Garlivegen møter Raneisvegen. Fortauet blir 2,5 m bredt med 13 cm kantsteinshøyde. 

Vegen blir også regulert med en bredere profil enn dagens for å tilfredsstille krav til etablering av fortau. Vegen utvides til 6,5m., både som en konsekvens av at den vil oppleves smalere med avvisende kantstein langs fortauet, og fordi trafikksikkerheten for både kjørende, gående og syklende forbedres ved en bredere veg. 

Det blir også regulert inn kantstopp for buss på strekningen. Vegen vil bli 0,7–1,5 m bredere enn dagens situasjon.

Det vi bli behov for å sette opp mur på deler av strekningen for å ta opp høydeforskjeller der det er sidebratt. Det vil også innebære berøring av eiendommer langs vegen, både permanent og midlertidig. Alle virkninger av reguleringsplanen kommer fram i kapittel 4 i vedlagt planbeskrivelse.

Konsekvenser av planforslaget

Regulert løsning gir vesentlig forbedring i både trafikksikkerhet og framkommelighet, for både gående, syklende og kjørende, sammenlignet med eksisterende situasjon. 

Det er regulert inn et område mellom fortau og eiendommer langs vegen til annet vegformål til grøfter som skal ivareta snøopplag, overvannshåndtering m.m. Det blir satt opp murer langs vegen, for å redusere permanent arealinngrep der skråningen langs vegen er for bratt.

Belysningen oppgraderes langs hele strekningen, slik at den tilfredsstiller vegnormalkrav. Etter breddeøkningen kan også lastebiler passere hverandre uten å komme i konflikt med fortauet eller hverandre. Flere kantstopp for buss vil bedre situasjonen for kollektivtransporten og vil bli en tryggere løsning enn i dagens situasjon.

Planbeskrivelsens kapittel 4 beskriver konsekvensene nærmere.

Prosessen videre

Etter at høringen er over, vil Innlandet fylkeskommune sammenstille merknadene til planforslaget og vurdere eventuelle endringer. Endelig planforslag sendes deretter til Nord-Aurdal kommune. Det er kommunestyret som sluttbehandler og vedtar reguleringsplanen. 

I Handlingsprogram for fylkesveger 2022–2025 er det satt av midler til utbedring av vegen. Det er forventet at prosjektets første fase fra Våningsvegen til Fejordvegen utføres i 2026–2027.

Eiendomsgrenser og grunnerverv 

Eiere av eiendommer som blir berørt av byggingen blir kontaktet etter at reguleringsplanen er vedtatt. I god tid før anleggsstart vil det bli forhandlinger om erstatning for eiendom og rettigheter.

Spørsmål om erstatningsnivå vil vi ikke kunne svare på i høringsperioden. Utgangspunktet er at grunneier har krav på å få erstattet sitt økonomiske tap ved å avstå grunn.

Kontaktpersoner

Innlandet fylkeskommune v/Trond Rybakken, prosjektleder plan

Nord-Aurdal kommune v/saksbehandler Rolf-Erik Poppe