Vedtok tilbudsstrukturen for neste skoleår

Det er 16 tilbud som blir ikke satt i gang skoleåret 2024/2025. Ingen tilbud settes i gang på Dombås.

Jente rekker opp hånda i et klasserom - Klikk for stort bilde Mostphotos

Det vedtok et enstemmig hovedutvalg for utdanning torsdag.

I oktober vedtok fylkestinget hvilke tilbud i videregående opplæring som skulle lyses ut for neste skoleår.

Nå er søkertallene klare og man ser hvilke tilbud ungdommen har søkt seg til.

Basert på søkertallene velger politikerne å ikke sette i gang følgende tilbud for neste skoleår:

Tilbudsstruktur 2024/2025
Skole Programområde
Nord-Østerdal videregående skole Vg2 kokk- og servitørfag
Storsteigen videregående skole Vg2 heste- og dyrefag
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, Dombås Vg1 studiespesialisering
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, Dombås Vg2 språk, samfunnsfag og økonomi
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, Dombås Vg2 realfag
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, Dombås Vg3 språk, samfunnsfag og økonomi
Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, Dombås Vg3 realfag
Vinstra vidaregåande skule Vg2 datateknologi og elektronikk
Lillehammer videregående skole Vg2 matproduksjon
Valdres vidaregåande skule Vg2 barne- og ungdomsarbeider
Raufoss videregående skole Vg2 dataelektronikk og elektronikk
Hadeland videregående skole Vg2 kokk- og servitørfag
Skarnes videregående skole Vg2 frisør
Skarnes videregående skole Vg2 rørlegger

Disse tilbudene oppfyller ikke normtallsmodellen som fylkestinget har vedtatt.

Hva er normtallsmodellen?

Normtallsmodellen sier noe om hvor mange elever det skal være i en klasse for at tilbudet skal settes i gang. Det skal være minst 60 prosent oppfylling. Det betyr minst 9 elever på yrkesfag og 18 elever på studieforberedende.

Hvis et tilbud ikke settes i gang ett år, skal det likevel lyses ut året etter. Hvis tilbudet har for få søkere også dette året, blir det ikke lyst ut flere ganger.

Dette er tilfelle for to tilbud nå:

• Storhamar videregående skole – Vg2 matproduksjon
  • Skarnes videregående skole – Vg2 datateknologi og elektronikk

Skolested Dombås

Nord-Gudbrandsdal vidaregåande skule, avdeling Dombås har tilbud om studiespesialisering i år. Neste skoleår er det bare 21 søkere fordelt på de tre trinnene, og det er vesentlig under normtall.  Derfor blir ingen tilbud satt i gang på Dombås skoleåret 2024/2025.

– Det er viktig å presisere at vi ikke legger ned tilbud ved at vi ikke setter dem i gang neste skoleår, sa Hans Kristian Enge (Ap).

Han viste til arbeidet med framtidig skole- og tilbudsstruktur som pågår nå, der skolested Dombås er foreslått nedlagt fra 2025/2026 i fylkeskommunedirektør Tron Bamruds forslag.

Bergljot Oldre (Sp) hadde heller ingen innvendinger til innstillingen fra fylkeskommunedirektøren Tron Bamrud.

– Men jeg har lyst til å kommentere særlig Vg3 på Dombås som er av en slik størrelse at vi kunne vurdert å sette den i gang. Men jeg ser også at det er dumt å ha et skolested som kun har én klasse med 13 elever, sa hun.

Elevene som har søkt seg til Dombås vil kunne gå på Otta eller i Lom.

Setter i gang tilbud under normtall

Selv om politikerne har vedtatt en normtallsmodell, blir det likevel satt i gang flere tilbud som ikke oppfyller modellen.

I noen tilfeller blir disse klassene fylt opp med søkere som har tilbudet på et lavere ønske eller søkere uten ungdomsrett. I andre tilfeller blir tilbud opprettholdt for å sikre søkernes lovfestede rettigheter og kontinuitet i tilbudet.

Politisk behandling

Innstillingen fra fylkeskommunedirektøren ble enstemmig vedtatt.

Les sakspapirene PS 9/2024