Ønsker et mer internasjonalt næringsliv i Innlandet

Fylkesutvalget gir penger til et prosjekt som skal bidra til dette.

Penger som vokser opp av jorda med små planter på toppen - Klikk for stort bilde Mostphotos

Prosjektet heter Regional Innovation Valleys: Circular (RIVCircular). Det ledes fra Madrid i Spania.

Innlandet har koordinerende ansvar for en rekke sentrale oppgaver. I tillegg er Hauts-de-France (Frankrike), Brandenburg (Tyskland), Kyiv (Ukraina) og Kosice (Slovakia) deltakere.

9,4 millioner kroner over fem år

Fylkesutvalget vedtok tirsdag å sette av en ramme på 9,4 millioner kroner til prosjektet, som skal gå over fem år. Dette er for å garantere at det er nok midler gjennom hele perioden.

– Dette vil ikke bare styrke økonomien vår, men også fremme sosial rettferdighet, bærekraft og solidaritet. RIVCircular svarer på de utfordringene som er pekt på i Innlandsporteføljen ved å styrke EØS-kompetansen, samkjøre europeisk og regional finansiering og åpne for at innlandsaktører kan pilotere sine løsninger internasjonalt. Det styrker vår posisjon som konkurransedyktig region i Europa, sa Mona Cicilie Stormoen (Ap).

Fylkeskommunen skal samarbeide med Innovasjon Norge for å kunne bruke eksisterende nasjonale ordninger så mye som mulig som alternativ finansiering. Dette vil kunne minske kostnadene for fylkeskommunen.

50 prosent EU-midler

Pengene skal dekke bevilgninger til bedrifter i Innlandet som går i partnerskap med aktører i samarbeidsregionene.

EU skal dekke 50 prosent av kostnadene i prosjektet, mens 20 prosent skal komme fra næringslivet.

RIVCircular skal lyse ut midler til prosjekter som retter seg mot sirkulære løsninger innenfor

• bygg og konstruksjoner
  • sidestrømmer og spillvarme
  • tekstilproduksjon
  • batteriproduksjon
  • digitalisering

Utlysningen skal skje i fellesskap med partnerregionene for å skape nye samarbeidsprosjekter i næringslivet som kobler sammen innovasjonsøkosystemene i regionene.

Et innovasjonsøkosystem kan enkelt forklart være et samarbeid i nettverk mellom ulike grupper av aktører, typisk forsknings- og utdanningsmiljøer, offentlige aktører, etablerte bedrifter, entreprenører og investorer.

Vil løse sentrale utfordringer

I tillegg til utlysninger av midler, skal vi gjennom prosjektet blant annet etablere støtteapparat for bedrifter for å utvikle europeisk finansierte prosjekter, kartlegge barrierer for eksport og utvikle verktøy for å heve kompetansen innen sirkulærøkonomi.

Gjennom arbeidet med Innlandsporteføljen er det avdekket to sentrale utfordringer: lav eksport og lite bruk av europeisk finansiering til innovasjon i næringslivet. Det er disse utfordringene vi ønsker å løse ved å delta i dette prosjektet.

Politisk behandling

Saken ble enstemmig vedtatt.

Les sakspapirene PS 97/2024

Les mer om Innlandsporteføljen