Forsvarsforum Innlandet

Forsvarsforum Innlandet ble etablert våren 2023, etter vedtak i fylkesutvalget 14. februar samme år.

Forumet ledes av politisk ledelse i Innlandet fylkeskommune og er sammensatt med ordførerne fra Åmot, Elverum, Hamar, Lillehammer og Dovre kommuner. Dette er de kommunene i Innlandet der Forsvaret har større virksomheter.

Formålet til Forsvarsforum Innlandet er å arbeide for å ivareta Innlandets interesser knyttet til Forsvarets aktivitet på Indre Østlandet. Målet er en sterk region hvor næringslivet og Forsvaret henter ut positive effekter ved å samarbeide.

Dette skal skje gjennom:

• felles opptreden og påvirkningsarbeid i viktige forsvarsrelaterte saker, som blant annet felles uttalelser og høringssvar
  • et aktivt regionalt utviklingsarbeid relatert til Forsvarets aktivitet i regionen
Nye Forsvarsforum Innlandet: fra venstre Ola Gundersen (forsvarskoordinator i Innlandet), Lillian Skjærvik (ordfører i Elverum), Mona Cicilie Stormoen (leder og fylkestingsrepresentant), Hans Olav Sundfør (ordfører i Lillehammer), Ole Erik Hørstad (ordfører i Åmot), Jane Meyer (varaordfører i Hamar) og Joakim Ekseth (fylkestingsrepresentant).  - Klikk for stort bildeNye Forsvarsforum Innlandet: fra venstre Ola Gundersen (forsvarskoordinator i Innlandet), Lillian Skjærvik (ordfører i Elverum), Mona Cicilie Stormoen (leder og fylkestingsrepresentant), Hans Olav Sundfør (ordfører i Lillehammer), Ole Erik Hørstad (ordfører i Åmot), Jane Meyer (varaordfører i Hamar) og Joakim Ekseth (fylkestingsrepresentant). Endre Hjelseth/Innlandet fylkeskommune.

Aktuelt

Etter kommune og fylkestingsvalget 2023 ble Forsvarsforum Innlandet konstituert på nytt med nye medlemmer og ny ledelse.

Les mer om konstitueringen

Forsvarsforumet jobber med innspill til langtidsplanen til forsvarssektoren (LTP). Denne er ventet å bli lagt fram fra regjeringen før sommeren 2024.

Dialogmøte med forsvarsministeren om LTP 10.oktober 2023

Forsvarsforum ga i 2023 høringsinnspill til NOU-ene fra Forsvarskommisjonen og Totalberedskapskommisjonen.

Høringsuttalelse fra Forsvarsforum Innlandet til NOU 2023: 14, Forsvarskommisjonen (PDF, 168 kB)

Høringsuttalelse fra Forsvarsforum Innlandet til NOU 2023: 17, Totalberedskapskommisjonen (PDF, 106 kB)

Forsvaret i Innlandet

Østerdalen garnison omfatter leirene Rena og Terningmoen. Området brukes mye til militær øvingsaktivitet og skyteøvelser.

Rena leir er Hærens hovedbase i Sør-Norge. Dette er en av de mest komplette og moderne garnisoner for militær utdanning og trening i Europa.

Leiren huser:

• Hærens våpenskole
  • Forsvarets verksted Østerdalen og en enhet fra forsyningsavdelingen til Forsvarets logistikkorganisasjon
  • Operasjonsstøtteavdelingen for Østerdal garnison
  • Forsvarets spesialkommando (FSK)
  • Telemark bataljon (TMBN)
  • Militærpolitiavdeling
  • Stående kompani (HRS) fra:
    • Ingeniørbataljonen
    • Artilleribataljonen
    • Sanitetsbataljonen
    • Stridstrenbataljonen

Rena har dessuten store øvingsområder (regionfelt Østlandet og Rødsmoen skyte- og øvingsfelt) og kampsimulatorer.

Terningmoen ligger på Elverum. Her finner du Heimevernstaben, Opplandske heimevernsdistrikt (HV-05), Hærens skole for rekrutt- og fagutdanning og Hærens våpenskole med Forsvarets vinterskole.

Forsvarets personell- og vernepliktssenter (FVPS) på Hamar forvalter alt av vernepliktig personell og har det forvaltningsmessige ansvaret for alle ansatte i Forsvaret. Der har de også ansvaret for Forsvarets veteranarbeid.

FVPS har ansvaret for verneplikten og det som omhandler sesjon, fordeling til gren og tjenestesteder, innkalling til førstegangstjeneste og repetisjonstjeneste, rulleføring og mobilisering. De har også ansvaret for utskriving til tjeneste i Sivilforsvaret.

Jørstadmoen leir ligger like nord for Lillehammer og er hovedkvarteret til Cyberforsvaret. Cyberforsvaret er Forsvarets avdeling for å etablere, drifte og beskytte Forsvarets IKT-systemer og kommunikasjonsinfrastruktur.

I tillegg holder Cyberingeniørskolen ved Forsvarets høgskole til på Jørstadmoen. Det samme gjør Seksjon for dokumentasjonsforvaltning og arkiv. De drifter Forsvarets arkiv og sorterer, digitaliserer og fordeler post til avdelingene i Forsvaret.

Heimevernets skole- og kompetansesenter (HVSKS) ligger på Dombås. Skolesenteret utdanner om lag 1200 befal årlig. De tilbyr over 70 fagkurs, spesialistkurs, lederskapsutdanning og evalueringskurs.