Vil ikke eie flere innovasjonsselskaper

Fylkesutvalget er positiv til å beholde eierandelen i Klosser Innovasjon, men vil ikke kjøpe seg inn i flere selskaper.

Hender under svevende klosser - Klikk for stort bilde Mostphotos

De to andre innovasjonsselskapene i Innlandet er Vaager Innovasjon AS og Skåppå AS.

Skal behandles likt

Fylkestinget vedtok i 2023 å gi fylkeskommunedirektøren i oppdrag å avklare interessen hos eierne i Vaager Innovasjon og Skåppå for at Innlandet fylkeskommune skulle kjøpe seg inn på eiersiden.

Saken skal også belyse om fylkeskommunen best ivaretar rollen som regional utviklingsaktør gjennom eierskap i innovasjonsselskapene eller ikke. Målet er at alle de tre innovasjonsselskapene skal behandles likt.

– Likhet sikres gjennom tildeling

Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud skisserer tre alternativer: enten at fylkeskommunen selger seg ut av Klosser Innovasjon eller at fylkeskommunen kjøper seg inn på eiersiden i Vaager Innovasjon og Skåppå.

Det siste alternativet er å la det være som i dag, altså beholde eierandeler i Klosser Innovasjon, men ikke kjøpe seg inn i Vaager Innovasjon eller Skåppå.

Bamrud anbefaler det siste alternativet. Han begrunner dette med at likebehandling sikres best ved at selskapene behandles likt når det gjelder tildelinger av prosjektstøtte og liknende. Om fylkeskommunen eier andeler i ett eller alle selskapene har ingen betydning for likebehandling, mener han.

Politisk behandling

Politikerne i fylkesutvalget er enige i fylkeskommunedirektørens vurdering.

De ønsker å beholde eierandelen i Klosser Innovasjon, men vil ikke kjøpe seg inn i Vaager Innovasjon eller Skåppå. Avgjørelsen var enstemmig og uten debatt.

Dette sender de som sin innstilling til fylkestinget, som skal sluttbehandle saken senere i oktober.

Les sakspapirene PS 126/2024