Vil ha bedre jernbaneunderganger på Tynset og Ringebu

Samferdselsutvalget vil bygge om undergangene på fv. 30 og fv. 2532.

Smal, asfaltert veg går under jernbanelinja. - Klikk for stort bildeHer går det ca. 600 kjøretøy i døgnet. Undergangen på Ringebu er ikke tilrettelagt for fotgjengere og syklister. Vegkart/Statens vegvesen

Undergangen på Randklevsvegen i Ringebu sentrum kan bli bygget ut i 2025.

På Tynset starter arbeidet med en mulighetsstudie.

Togstans i 2025

Ringebu kommune har tatt initiativ til å få bygget om jernbaneundergangen på fylkesveg 2532 Randklevsvegen mens Bane NOR har en planlagt stans i togtrafikken i 96 timer i september 2025.

Kommunen er i gang med å planlegge tiltaket, basert på en reguleringsplan fra 2003.

Hvis Ringebu kommune tar på seg byggherreansvaret for prosjektet, kan fylkeskommunen gi et anleggsbidrag, heter det i vedtaket i samferdselsutvalget. Fylkeskommunen er innstilt på å bidra med inntil 75 millioner kroner til å bygge om undergangen, hvis fylkestinget bevilger penger til dette.

Bedre trafikksikkerhet

Undergangen på Randklevsvegen er mye brukt av skoleelever på veg til og fra skoleområdet sør for E6, og i forbindelse med fritidsaktiviteter utenom skoletida. De har ikke noe fortau å gå på i dag.

Undergangen er også for lav for store kjøretøy, som i stedet må bruke en mer usikker jernbaneovergang lenger nord i Ringebu. Dette gjelder også brannbiler, som under utrykning kan bli stående og vente på å komme over jernbanen lenger nord, hvis det kommer tog der.

Krevende på Tynset

Smal undergang under jernbanelinje med tog oppå. - Klikk for stort bildeUndergangen på Tynset er også lav og uten tilbud til fotgjengere og syklister. Google Maps

Jernbaneundergangen på fylkesveg 30, Ringvegen, i Tynset sentrum er også for lav for de største kjøretøyene. Også der kjører tungtrafikken om sentrum, og undergangen er ikke tilrettelagt for fotgjengere og syklister.

Hvis undergangen skal bygges om, tilrår fagfolkene i fylkeskommunen at krysset med fylkesveg 2222 også blir utbedret, ved å redusere stigningen. Dette vil gjøre krysset tryggere og bedre framkommelig på vinterføre.

Mulighetsstudie

I vedtaket fra samferdselsutvalgets møte den 16.10. heter det at fylkeskommunen skal starte arbeidet med en forenklet mulighetsstudie for jernbaneundergangen på Tynset.

Planen er å kunne legge fram en sak med anbefaling om løsning for fylkestinget før neste sommer.

Hvis fylkestinget vedtar å bygge om undergangen, kan prosjektet komme inn i det nye handlingsprogrammet for fylkesvegene i perioden 2026 – 2029, som skal behandles høsten 2025.

Innlandet fylkeskommune vil arbeide for få Bane NOR med på å finansiere begge jernbaneundergangene.

Les sakspapirene i sak PS 16/2024 her.