- Vi trenger et bruprogram NÅ!

- Det store behovet for oppgradering av mange gamle bruer på fylkesvegene i Norge må prege samferdselspolitikken.

Mann på scene med mikrofon i hånda - Klikk for stort bildeFylkesordføreren i Innlandet holdt innlegg på seminaret om Nasjonal transportplan og deltok i debatten. Aud M. Riseng

Det mener fylkesordfører Thomas Breen (Ap), som deltok på Østlandssamarbeidets seminar den 29. april, om Regjeringens forslag til Nasjonal transportplan (NTP) for perioden 2025 - 2036.

Unik landsdel

Seminaret og den politiske debatten om innholdet i den nye transportplanen ble arrangert av Østlandssamarbeidet, i samarbeid med Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO) og Osloregionen IPR.

Østlandssamarbeidet er et politisk samarbeid mellom fylkene på Østlandet, det vil si Innlandet, Akershus, Østfold, Buskerud, Telemark og Vestfold, og Oslo kommune.

Fylkesordføreren i Innlandet var en av fire politikere som deltok i debatten, etter at stortingsmeldinga om planen var blitt presentert av prosjektleder for NTP-arbeidet i Samferdselsdepartementet, Øystein Rembar.

Fylkene, kommunene og NHO på Østlandet har lenge samarbeidet om å få fram Østlandets behov i samferdselssaker.

- Vi er en spesiell landsdel, som til sammen har en stor andel av landets befolkning. Dette stiller store krav til transportsystemene våre, sa lederen i hovedutvalg for samferdsel i Innlandet, Iselin Vistekleiven (AP), som også deltok på seminaret.

Stort forfall

Innlandet fylke kommer uheldig ut, når statens penger til veger og kollektivtransport skal fordeles. Breen la vekt på at forfallet på fylkesvegene er stort, og at staten må bevilge mer penger til vedlikehold.

Bruene i Innlandet er gamle og dyre å erstatte. Samtidig er de kritiske for å opprettholde god sikkerhet og framkommelighet på vegene på Østlandet, både med tanke på varetransport og for Forsvaret.

- Regjeringen må få på plass et nasjonalt bruprogram for å opprettholde god nok samfunnssikkerhet og beredskap, sa Breen.

Riksvegprosjekt i stampe

To dresskledde menn og ei dame poserer. - Klikk for stort bildeStortingsrepresentant Jone Blikra (til venstre) fra Telemark sitter i transportkomiteen. Han fikk viktige budskap fra Iselin Vistekleiven og Thomas Breen med seg tilbake til komiteen, som skal bruke våren på å gjøre transportplanen helt ferdig. Aud M. Riseng

Breen etterlyste også bedre politisk styring og raskere framdrift i riksvegprosjektene som Nye Veier AS har ansvaret for. I Innlandet gjelder dette så å si alle statens utbyggingsprosjekt som er omtalt i Nasjonal transportplan.

- Det er viktig å få fullført E6-prosjektene og E16-prosjektet i Kongsvingerregionen. Vi må også komme i gang med riksveg 4-prosjektene og med E16-prosjektet i Valdres. Det er bekymringsfullt at Nasjonal transportplan ikke gir noen retning for hvordan vi kan få en bedre riksveg 4-forbindelse mellom Mjøsbrua og Oslo, sa Breen.

Viktig miljøtiltak

Breen benyttet anledningen, ettersom flere av medlemmene i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité var til stede på seminaret, til å peke på at Mjøsbyen er kvalifisert til å få statlig tilskudd til tiltak som fremmer miljøvennlig transport i kommunene rundt Mjøsa. Likevel er Mjøsbyen ikke tilgodesett med penger i ny NTP.

- Det bor 220 000 mennesker i Mjøsbyen, og 30 prosent av arbeidsstyrken pendler mellom kommunene i området. Tilskudd til bedre og mer miljøvennlig transport i dette området er viktig for å kutte utslipp og fremme trafikksikkerheten, sa Breen.