Utbedrer sving på Randklevsvegen

Svingen på vestsida av Randklev bru på Ringebu er krapp og skal utbedres for å bli bedre for store kjøretøy.

Anleggsmaskin i bratt skråning lager vegen bredere. - Klikk for stort bildeDenne svingen inn på brua fra vest skal rettes litt ut. Anders Skjåk

Vegen bli stengt i perioder når anleggsarbeiderne sprenger.

Nær jernbanen

Fylkesveg 2532 Randklevsvegen ble åpnet igjen for normal trafikk over Randklev bru den 25. juni i år. Brua ble stengt på grunn av store skader etter flommen som uværet «Hans» førte til i august 2023.

Arbeidet med å reparere brupilar, fundament og skader på overbygningen startet i desember i fjor og var ferdig i sommer. Vegbrua ligger rett ved siden av Randklev jernbanebru, som måtte repareres før vegbrua. Jernbanebrua kollapset helt under «Hans»-flommen.

- Nærheten til jernbanen gjør at vi må tilpasse oss togtrafikken når vi skal sprenge ut masser langs fylkesvegen. Vi kommer derfor til å sprenge mens Dovrebanen har togstans i noen dager fra den 13. september, sier byggeleder Anders Skjåk i Innlandet fylkeskommune.

Stengt på dagtid

Arbeidet som skal gjøres i svingen på vestsida av fylkesvegbrua er i gang. Entreprenøren feller trær og bygger anleggsveg for å komme til med anleggsmaskinene.

- Til nå har vi klart å arbeide uten å måtte stenge vegen. Når vi sprenger, blir det annerledes. Vegen blir stengt i inntil fire timer mellom klokka 10.00 og 14.00 i tida 13. til 17. september, sier Skjåk.

Togstansen på Dovrebanen varer i utgangspunktet i 96 timer, fra 13. til 17. september, men den kan bli utvidet med 48 timer. I løpet av denne tida skal også den nye kulverten på Randklevsvegen skyves på plass, og Bane NOR skal utføre nødvendig arbeid på jernbanen.

- Trafikantene må regne med at Randklevsvegen kan bli periodevis stengt i ett kjørefelt med lysregulering eller manuell dirigering senere i høst, når vi skal fullføre arbeidet i fjellskjæringa, sier Skjåk.