Tilleggsstipend til hybelboere

Fra neste skoleår kan elever på hybel få tilleggsstipend og gratis reiser hjem.

Tre elever som gjør lekser på et soverom - Klikk for stort bilde Mostphotos

Det vedtok hovedutvalg for utdanning onsdag.

Det er noen kriterier for å kunne søke tilleggsstipend. Eleven må gå på en av de videregående skolene til Innlandet fylkeskommune og være folkeregistrert i Innlandet. I tillegg må hen få borteboerstipend fra Lånekassen.

Ordningen settes i gang fra neste skoleår.

Gratis hjemreiser

Det samme gjelder ordningen om gratis hjemreiser for elever på hybel. Eleven kan få et beløp som tilsvarer kostnadene til periodekort hos Innlandstrafikk for skoleåret. Et periodekort hos Innlandstrafikk koster 300 kroner i måneden, og i første omgang er tanken at dette kan legges til stipendet, som utbetales to ganger i året.

Fylkeskommunedirektøren vil vurdere om det på lengre sikt er mulig å finne fram til bedre løsninger for at borteboende elever kan reise hjem på en billig og effektiv måte.

Følger opp tidligere vedtak

Saken er oppfølging av vedtak i hovedutvalg for utdanning i juni 2024.

I den saken ble det avsatt 4,5 millioner kroner til ordningen med tilleggsstipend for skoleåret 2024/25. Hvor stort beløp den enkelte borteboende eleven får, kommer an på hvor mange borteboere det er neste skoleår.

I juni ble det også satt av 1 millioner kroner til sosiale fellestiltak på skoler som har borteboende elever. Pengene vil bli fordelt ut på disse skolene så snart antallet borteboere på de ulike skolene er klart.

Når er man borteboer?

Fylkeskommunen bruker samme definisjon på borteboer som lånekassen legger til grunn når de tildeler borteboerstipend.

En borteboende elev er under 21 år, har ikke studie- eller yrkeskompetanse fra før og tar videregående opplæring. Eleven bor mer enn 40 kilometer fra hjemmet, eller bruker mer enn tre timer hver dag på å reise til og fra skolen, eller kan ikke bo hjemme på grunn av særlige forhold i hjemmet.

En borteboer kan bo på hybel, hos slektninger eller bekjente, på internat eller hybelhus.

Politisk behandling

Frp fremmet et forslag om å utsette behandlingen av saken til budsjettet skal behandles senere i høst.

Siden de pengene som fordeles i denne saken allerede er satt av, ble ikke forslaget vedtatt, og saken ble dermed behandlet onsdag.

Saken ble enstemmig vedtatt.

Les sakspapirene PS 15/2024