Støtter tiltak som følger opp regionale planer

Et av tiltakene som får penger gjennom den nye støtteordningen, er rydding av avfall på avveie.

Fire personer plukker søppel langs en sti, blant annet en stor, blå tønne - Klikk for stort bilde Karen Nybakk-Ingebrigtsen

Fylkesutvalget vedtok å gi midler til sju søkere da de behandlet søknadene om tilskudd til oppfølging av Regional plan for samfunnstryggleik og Regional plan for klima, energi og miljø tirsdag.

De sju søkerne fikk til sammen 1,157 millioner kroner.

Se hele lista lenger ned i saken.

Til sammen kom det inn 13 søknader. Seks søknader ble avslått fordi de ikke oppfylte kriteriene.

Kompetanse og kunnskap

Målet med tilskuddsordningen er å øke kompetansen og spre kunnskap om temaene i Regional plan for samfunnstryggleik og Regional plan for klima, energi og miljø. Den skal også bidra til å styrke samarbeidet mellom flere aktører i Innlandet og til å nå målene i planene.

De som kan søke på ordningen er kommuner i Innlandet, interkommunale politiske råd, frivillige organisasjoner og frivillige beredskapsaktører. Aktører i næringslivet kan delta som prosjektpartnere i samarbeid med godkjente søkere.

Politisk behandling

Saken ble enstemmig vedtatt uten debatt.

Les sakspapirene PS 124/2024

Disse får tilskudd

Tilskudd til oppfølging av regionale planer høst 2024
Søker Prosjekt Regional plan Tildeling i kroner