Støtter konkurranse i cybersikkerhet

Opptil 40 europeiske land møtes til kappestrid i Vikingskipet. Fylkesutvalget gir 800 000 kroner til arrangementet.

En person med hette som skjuler ansiktet sitter foran en pc. - Klikk for stort bilde Mostphotos I tillegg får Visit lillehammer 50 000 kroner til et forprosjekt der de skal se på å etablere et regionalt ressurssenter for arrangement.

Dette vedtok fylkesutvalget tirsdag.

Konkurranse i cybersikkerhet

Det er Senter for cyber- og informasjonssikkerhet ved NTNU (NTNU CCIS) som arrangerer konkurransen i Vikingskipet på Hamar i slutten av oktober. Målet er å få flere unge inn i yrker knyttet til cybersikkerhet og å etablere gode nettverk på tvers i Europa.

I tillegg til det fysiske arrangementet, blir det også en digital konkurranse som er åpen for deltakere fra hele verden. I fjor deltok 17 000 personer.

Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) legger sitt høstarrangement til Hamar denne uken. Malwareforum skal også ha et arrangement i Hamar på samme tid på grunn av konkurransen i cybersikkerhet.

Verdiskaping

Innovasjon Norge og NTNU CCIS har gjort en vurdering av verdien et slikt arrangement vil ha for Norge og Innlandet. Blant annet anslår de en verdiskaping på 8,5 millioner kroner for fylket.

– Ved å legge arrangementet til Hamar, kan dette styrke Innlandets posisjon som Cyberland, i tillegg til å øke attraktiviteten for framtidige arbeidsgivere og arbeidstakere innenfor fagområdet, skriver fylkeskommunedirektør Tron Bamrud i sin vurdering.

Saken ble enstemmig vedtatt uten debatt.

Les sakspapirene PS 124/2023

Regionalt ressurssenter for arrangement

Visit Lillehammer har bidratt til å etablere et nasjonalt ressurssenter i regi av Innovasjon Norge. I dette arbeidet har Visit Lillehammer vært et regionalt ressurssenter for Lillehammer-regionen. Nå ønsker de å utforske muligheten til å få med hele Innlandet inn i et slikt ressurssenter.

Målet er å få flere og bedre arrangementer til Innlandet og at dette skal bidra til verdiøkning for hele fylket.

– Det er naturlig å se hele Innlandet under ett og kartlegge hvilke muligheter som ligger i å koble arrangementsmiljøene i hele fylket sammen, skriver Bamrud i sin vurdering.

Saken ble enstemmig vedtatt uten debatt.

Les sakspapirene PS 125/2023