Stor interesse for ny fylkesveg 33 på Skreia

Rundt 100 interesserte kom på åpent møte for å snakke om hvordan den nye vegen kan bli.

Mange folk i kinosal. Noen står i kø for å se på kart på et bord. - Klikk for stort bildeMange ville studere kartet over strekningen som skal rustes opp for 200 millioner kroner og snakke med prosjektmedarbeiderne. Kari Hermanrud

Trafikksikkerhet, støyskjerming og bevaring av den spesielle gang- og sykkelvegen mellom Bilitt og Skreia var temaer som flere var opptatt av.

Åpent møte

Innlandet fylkeskommune har satt av 200 millioner kroner (i 2024-verdi) til å bygge en bedre fylkesveg 33 mellom tettstedene Skreia og Bilitt i Østre Toten kommune.

Arbeidet med en reguleringsplan for strekningen er i gang. Fylkeskommunen inviterte derfor til et åpent møte for alle interesserte den 15. september, for å fortelle om hvordan arbeidet med en slik plan foregår.

- Vi vil bli kjent med grunneierne og området der vi skal bygge. Vi skal lytte til lokalkunnskapen dere har og finne fram til gode løsninger gjennom dialog, sa prosjektleder Arild Sundt.

Veg med flere funksjoner

En dame og tre menn ser bort på en mann som snakker i mikrofonen. - Klikk for stort bildeOrdfører Bror Helgestad i Østre Toten åpnet møte. Fra venstre fylkeskommunens prosjektmedarbeidere Marie Sjølie, Steinar Semmingsen, Rune Bratteng og Arild Sundt. Kari Hermanrud

Fylkesveg 33 er i stor målestokk en veg som binder Norges viktigste riksveg, E6, sammen med en annen stor riksveg, E16. Vegen går mellom Minnesund i Eidsvoll kommune og Bjørgo i Nord-Aurdal i Valdres.

Samtidig er vegen viktig for trafikk mellom kommunene Østre Toten og Gjøvik og som lokalveg internt i Østre Toten. 

Strekningen mellom Skreia og Bilitt er tett befolket og har mange private avkjørsler. Vegen er smal og har flere krappe svinger. Fartsgrensa varierer mellom 50 og 60 kilometer i timen.

- Vi trenger bredere veg på denne strekningen. Naboene til vegen er opptatt av byggeplanene. Vi er i en tidlig fase nå, men det er viktig at folk blir involvert i denne fasen, sa ordfører Bror Helgestad, da han åpnet møtet.

Mange hensyn å ta

Prosjektlederen orienterte om hvilke føringer fylkeskommunen legger for arbeidet, når fylkesvegnettet skal rustes opp. Fylkeskommunen satser i størst mulig grad på fornying framfor nybygging.

Trafikksikkerhet og null-visjonen om ingen drepte og hardt skadde i trafikken gjelder for alle prosjekt. Hensynet til landbruk, natur og fornuftig arealbruk, samfunnssikkerhet og god framkommelighet for næringslivet er viktig.

Samtidig skal vegene være godt tilpasset det nye klimaet og den økende faren for naturødeleggelser.

Unngå overraskelser

- Vi ønsker dialog med de som bor i området før vi begynner å planlegge, slik at ingen av de berørte får noen overraskelser når vi er i sluttfasen, sa Sundt.

Fylkeskommunen har varslet at planarbeidet er i gang. Fristen for å komme med skriftlige innspill til planprosessen er 1. oktober.

Grunneierne har blitt kontaktet for å få informasjon og anledning til å medvirke så tidlig som mulig i arbeidet.

- Vi håper å ha et forslag til reguleringsplan for strekningen ferdig sommeren 2026, slik at kommunen kan behandle planen før jul 2026. Så begynner arbeidet med grunnerverv og byggeplanlegging. Byggestart blir trolig i 2028, kanskje med noen forberedende arbeider i 2027, avslutter Sundt.