Steinsetbygdvegen delvis stengt i Etnedal

En strekning av fylkesveg 2442 må forsterkes før den kan asfalteres. Arbeidet begynner 14. oktober.

Smal landeveg i sidebratt terreng, der kanten har gitt etter og er markert med kjegler. - Klikk for stort bildeHer må fyllinga bygges opp, slik at vegen tåler større belastning. Håvard Ødegård

Vegen blir ikke helt stengt, men store kjøretøy bør kjøre andre veger mens arbeidet pågår.

Svak vegkant

Vegfyllinga på Steinsetbygdvegen skal forsterkes like ved gamle Bergsbakken skole.

Under arbeidet med dypstabilisering i september, ga vegkanten etter på to punkt, som nå skal forsterkes. Deretter kan vegen asfalteres ferdig.

De to punktene ligger i hver ende av en 700 meter lang strekning mellom Bergsbakken skole og Sletti, som er vest for den nedlagte skolen.

- Vi begynner ved Bergsbakken og bygger en midlertidig omkjøringsveg der, slik at helt nødvendig trafikk kan komme fram. Fylkesveg 2442 er for smal til at vi kan ha trafikk på den mens anleggsmaskinene jobber. Omkjøringsvegen er smal og bratt og blir lysregulert, sier byggeleder Håvard Ødegård i Innlandet fylkeskommune.

Anbefaler omkjøring

Arbeidet ved Bergsbakken kommer til å foregå i ca. en måned. Ødegård håper at de som kan unngå å kjøre der, bruker andre veger.

- Omkjøringsvegen er bratt og ikke egnet for store og tunge kjøretøy, så vi anbefaler dem å kjøre via Fagernes, Tonsåsen og Høljerast, sier Ødegård.

Når punktet ved Bergsbakken skole er rettet opp, begynner arbeidet ved Sletti. Der blir det ikke nødvendig å stenge vegen, men trafikantene må regne med noe ventetid og redusert framkommelighet.

- Vi gjør det vi kan for å få gjort alt ferdig før vinteren. Hvis vi ikke rekker å asfaltere, blir det gjort til våren. Grunnen til at arbeidet med å forsterke disse punktene blir gjort nå, er at vi måtte vente til massetransporten i forbindelse med utbedringen av fylkesveg 2442 mellom Lundemokrysset og Raneisvegen var ferdig, sier Ødegård.

Omfattende utbedring

Fylkeskommunen har utbedret fylkesveg 2442 Steinsetbygdvegen for rundt 74 millioner kroner i 2023 og 2024. En strekning på 22,5 kilometer mellom Lundemokrysset og Raneisvegen har blitt rustet opp med nye stikkrenner, grøfting og utskifting av dårlige masser. Deretter ble vegen dypstabilisert og asfaltert.

I 2022 og 2023 ble en 7,5 kilometer lang strekning av fylkesveg 2474 Steinsetbygdvegen mellom Lundemokrysset og Flatøydegard rustet opp for 19 millioner kroner med den samme typen tiltak.

Totalt har Steinsetbygdvegen, som er en viktig forbindelse mellom Etnedal og Nord-Aurdal, blitt rustet opp for ca. 93 millioner kroner over tre år.