Starter klipping av vegkantene

Den første runden med klipping av vegkantene langs fylkesveger i Innlandet starter denne uken.

Klippingen av vegkantene starter på Hedmarken denne uken. De neste ukene vil det også gjøres kantklipp langs fylkesveger i øvrige deler av Innlandet. - Klikk for stort bildeKantslått Claire Bant

Innlandet fylkeskommune sine entreprenører gjennomfører normalt inntil to runder med kantklipp i løpet av sommeren.

Den første runden pleier å starte i perioden 20. mai til 23. juni, og skal være ferdig senest fem uker etter oppstart. Den andre runden gjennomføres vanligvis i perioden 1. august til 15. september.

- Den første runden med kantklipp i Innlandet starter denne ukenpå Hedmarken, og i løpet av de neste ukene vil klippingen av vegkantene også starte opp i nordligere deler av fylket, forteller Arne Fredheim, seksjonssjef for vegseksjonen i Innlandet fylkeskommune.

Vegkanter klippes en til to ganger i året

Noen vegkanter langs fylkesvegene i Innlandet blir klippet en gang i løpet av sommerhalvåret, mens andre vegkanter blir klippet to ganger.

- Generelt gjelder at vegkanter med høy vegetasjon, som blir over 50 centimeter, blir klippet to ganger i løpet av sommeren. Vegkanter med lavere vegetasjon blir klippet en gang sent i sesongen, forklarer Fredheim.

Vegkanter med lav vegetasjon finner en gjerne i skogsområder, tørrbakker og i fjellområder, mens høy vegetasjon ofte fins langs åkerkanter og andre mer frodige plasser.

Viktig for trafikksikkerheten

Det er særlig to grunner til at Innlandet fylkeskommune klipper vegetasjon langs vegene. For det første gjøres kantklipp for å bedre sikten for trafikantene, noe som er viktig for trafikksikkerheten. For det andre holder kantslått kraftigvoksende vegetasjon, kratt og fremmede arter nede fordi de utkonkurrerer engplantene.

Oppmerksomheten rundt biologisk mangfold, insekter og engplanter har økt de siste årene. Klipping av vegkanter i mai/juni er ikke bra for innsekter, men kantklipp på denne tiden er viktig for å ivareta trafikksikkerheten og for å redusere spredning av fremmede arter og ugras. Når vi slår vegkanter midt i den flotteste blomstringstiden, finner insektene mat andre steder. Mange av engplantene langs fylkesveger kommer i blomst igjen senere på sommeren slik at insektene sitt matfat blir forlenget.

Samfunnsøkonomisk og praktisk perspektiv

Klipping av vegkanter må, sammen med det biologiske, sees i et samfunnsøkonomisk og praktisk perspektiv. Det blir for krevende å ha mange ulike klippetidspunkter gjennom sommeren og mange vegstrekninger som skal klippes ulikt, selv om det hadde vært det optimale for de ulike planteartene i veggrøftene.

Det er vurdert når alle vegkanter langs fylkesveger skal klippes. Disse vurderingene finner du på vegkart.no (søk på Artsrik vegkant og fremmede arter).

Vis hensyn om du møter på kantklipping

Kantklippingen gjennomføres med saktekjørende maskiner.

- For å ivareta egen og andres sikkerhet, oppfordrer vi trafikanter til å kjøre forsiktig forbi de som gjennomfører kantklipping, sier Arne Fredheim avslutningsvis.