Fylkestinget har vedtatt å stoppe arbeidet med hurtigbåt på Mjøsa mellom Gjøvik og Hamar.
Innlandet fylkeskommune
Fylkestinget vedtok allerede i desember 2019 å utrede muligheten for drift av et nullutslipp passasjerhurtigbåttilbud på Mjøsa mellom Hamar og Gjøvik.
- Siden da har Innlandet arbeidet grundig og seriøst med muligheten for en utslippsfri hurtigbåt mellom Hamar og Gjøvik. Ambisjonen har vært god og riktig, og den skulle styrke øst-vest-forbindelsen, bidra til regionforstørring og bidra til bedre kollektivforbindelse, sa Iselin Vistekleiven, leder av hovedutvalg for samferdsel i onsdagens debatt i fylkestinget.
Viktig forutsetning borte
Både Iselin Vistekleiven og Mona Cecilie Stormoen, begge fra Arbeiderpartiet, sa i onsdagens debatt at en viktig forutsetning for hurtigbåtforbindelsen på Mjøsa er borte.
- Vi har hele tiden vært tydelig på en ting, og det er at et prosjekt av denne størrelsen bør basere seg på betydelig ekstern finansiering. Vi er ikke der i dag, fortsatte Vistekleiven.
Prosjektet har blant annet søkt 110 millioner kroner i prosjektmidler gjennom Miljødirektoratets «Hurtigbåtprogrammet i klimasats», en søknad som ble avslått.
55 stemte for å stanse arbeidet med hurtigbåten
I fylkestinget onsdag stemte 55 av de 57 representantene for å stanse arbeidet med hurtigbåten.
- Dette er en god dag for Innlandet. I dag avslutter vi et prosjekt som aldri burde vært påbegynt. Hurtigbåt på Mjøsa har vært et luftslott fra første stund. Vi har ment at det er uansvarlig å bruke millioner av kroner på å utrede et prosjekt som mangler behov, realisme og økonomi, sa Steffen Tingvoll Evensen fra Fremskrittspartiet.
En av de som støttet signaliserte det samme fra talerstolen, var Marit Sletten fra Senterpartiet. Hun mente risikoen for prosjektet kunne vært enorm, og var glad for at prosjektet ble avsluttet.
Flere politikere var på talerstolen og takket administrasjonen for den grundige og gode jobben som er gjort med utredningen av hurtigbåt på Mjøsa.
Hvilke alternativer finnes?
En hurtigbåtforbindelse på Mjøsa var tenkt å representere et miljøvennlig og fremtidsrettet kollektivtiltak som styrker øst-vest forbindelsen, utvider bo- og arbeidsmarkedet, og bidrar til økt regional attraktivitet i lys av det økende behovet for arbeidskraft på begge sider av Mjøsa. Iselin Vistekleiven stilte spørsmål om hvilke alternativer til hurtigbåt en har.
- Vi må bruke ressursene våre på det som gir størst effekt for flest mulig. Da må vi se på andre alternativer. Vi må se på ekspressbusser mellom Hamar og Gjøvik, og vi må legge fullt trykk på å få bygge ny Mjøsbru og ny riksveg 4, sa Vistekleiven.
Anne Bjertnæs fra Høyre, som også er ordfører i Gjøvik, sa at det fylkestinget onsdag gjorde, var å avslutte drømmen om hurtigbåten og samarbeidet i Mjøsbyen for å binde Innlandet sammen.
Les sakspapirene til saken.