Skal bruke 400 millioner på fv. 24 og fv. 33

Planlegging av tiltak i Amundrudbakka i Stange og mellom Bilitt og Skreia i Østre Toten kan starte.

Stor gruppe mennesker på gangveg nær en fylkesveg. - Klikk for stort bildeSamferdselsutvalget kjørte fylkesveg 33 fra Minnesund til Gjøvik sammen med formannskapet i Østre Toten i september 2024. Kari Hermanrud

Samferdselsutvalget i Innlandet fylkeskommune har vedtatt at arbeidet med å lage reguleringsplaner for begge strekningene kan begynne nå i vår.

Viktige veger

Fylkesvegene 24 og 33 er Innlandets viktigste fylkesveger, når en ser på lengde, trafikkmengde og funksjon. Blant annet er de to vegene viktige omkjøringsveger når E6 og riksveg 4 er stengt.

Fylkestinget har satt av 400 millioner kroner i perioden 2025 - 2027 (målt i 2024-verdi) til å ruste opp disse fylkesvegene.

Fylkeskommunen har gjennomført et forprosjekt for å se på hvordan pengene kan utnyttes best mulig. Målet har vært å komme raskt i gang og få gjort tiltak som monner, på noen utvalgte strekninger.

Dialog med kommuner

Blid dame i fylkeskommunal vest i samtale med mann, gruppe mennesker i bakgrunnen - Klikk for stort bildeUtvalgsleder Iselin Vistekleiven i Innlandet fylkeskommuneog varaordfører Erik Kristiansen i Stange kommune i ei pause under befaring på fylkesveg 24 i Vallset i september 2024. Kari Hermanrud

Under arbeidet med forprosjektet har fylkeskommunen hatt møter og utvekslet informasjon med Østre Toten og Stange kommuner. Rapporten om forprosjektet har vært på høring der og i nabokommunene, hos Statsforvalteren og Akershus fylkeskommune.

Alle er positive til at arbeidet med å gjøre utbedringstiltak som monner på disse to vegene nå kommer i gang. Pengene skal fordeles likt på de to vegene, med 200 millioner til hver.

Østre Toten kommune stiller spørsmål ved om dette er riktig fordeling, med hensyn til trafikkmengde, beredskap og omkjøringsmuligheter ved stengt veg.

Stange kommune hadde helst sett at reguleringsplanarbeidet som starter nå, også hadde omfattet neste delstrekning på fylkesveg 24. Det ville ha forsinket arbeidet, mener fylkeskommunen.

Ingen bompenger

Fylkeskommunen går ikke inn for å bruke bompengefinansiering for å få bygget ut de to fylkesvegene nå. Strekningene som skal reguleres og gjøres klare for utbygging, skal rustes opp i dagens trasé.

På fylkesveg 24 er det strekningen Amundrudbakka som skal bygges ut, blant annet med gang- og sykkelveg. Prosjektet omfatter krysset med Øgardshøgda, noe Stange kommune mener er viktig.

På fylkesveg 33 blir strekningen mellom tettstedene Skreia og Bilitt bygget ut. Vegen blir bredere og dermed en sikrere transportveg, særlig for næringslivet. 

Må jobbe raskt

Lederen i samferdselsutvalget, Iselin Vistekleiven (Ap), viste til at dialogen med kommunene har vært viktig, da saken ble vedtatt i hovedutvalget.

- Utbedring av disse fylkesvegene er noe kommuner og næringsliv har etterspurt lenge. Nå gjelder det å få mest mulig ut av de 400 millionene vi har til rådighet, og komme raskt i gang, sa Vistekleiven.

Pål Arne Oulie (Sp) spurte hvordan kommunenes ønsker om utbygging av to delstrekninger til, det vil si Ovabakka - Støa på fylkesveg 24 og gjennom Nordlia på fylkesveg 33, blir vurdert av fylkeskommunen.

- Begge kommuner har spilt inn disse strekningene som nye prosjekt i forbindelse med arbeidet med nytt handlingsprogram for fylkesveger. Det er viktig å avklare omfanget og behovet for finansiering for disse strekningene, svarte Vistekleiven. 

Les sakspapirene i sak PS 5/2025 her.