Samlet fagfolk til transportseminar

Hvordan får vi en effektiv og klimavennlig godstransport i Innlandet?

3 menn og ei dame foran ei scene - Klikk for stort bildeBeate Paulsrud, Raufoss Industripark, og Jonas Nilsen (nr. 2 fra venstre), Moelven Industrier, holdt innlegg på seminaret som Per-Gunnar Sveen (nr. 3 fra venstre) åpnet og Lars Kristian Dahl ledet. Øystein Sjølie

Fylkeskommunen skal lage en godsstrategi for Innlandet. Fagfolk innen vareproduksjon og transport får gi innspill til arbeidet. 

Godsstrømanalyse

Første steg på vegen mot en godsstrategi for Innlandet, er å kartlegge hvor godset kommer fra, hvor det skal hen, og hvordan frakten foregår i dag. Hvilke transportmidler blir brukt, og hvor går reiserutene?

For å komme godt i gang med analysen, samlet Innlandet fylkeskommune rundt 50 deltakere fra offentlig og privat sektor til et innspillseminar på Hamar den 23. februar. 

Seminaret ble åpnet av Per-Gunnar Sveen (Ap), som er leder i hovedutvalget for næring i fylkeskommunen. 

- Innlandet fylkeskommune må ta en tydelig rolle når det gjelder godstransport, sa Sveen. 

Han understreket at temaet er viktig for flere deler av fylkeskommunens virksomhet. Næringslivet og transport- og logistikkbransjen må få delta i arbeidet.

Trenger kunnskap

Tre blide menn i et møterom - Klikk for stort bildeDet å få mer gods over på jernbane kan kutte klimagasser. Eirik Fure (til venstre) i Bane NOR, Guttorm Tysnes i Norges Lastebileier-forbund og Gaute Nøkleholm i Stange allmenning vet mye om hva som skal til for å få dette til. Øystein Sjølie

Godsstrategien blir nyttig når fylkeskommunen skal lage nytt handlingsprogram for fylkesvegene for perioden 2026 -2029. 

Den kan også brukes som et utgangspunkt når Innlandet skal uttale seg om statens prosjekter på riksveger og jernbanestrekninger.

Et viktig mål for godsstrategien er å legge til rette for mer klimavennlig transport av gods.

- Transportsektoren står for over 40 prosent av utslippene av klimaskadelige gasser i Innlandet, fortalte sjefsingeniør Lars Kristian Dahl, i Innlandet fylkeskommune, som ledet innspillseminaret. 

- Vi trenger mer kunnskap om godstransporten i Innlandet og et tettere samarbeid mellom offentlige og private aktører for å nå klimamålene, sa Dahl.

Konkurransedyktig

En mer klimavennlig og framtidsrettet godstransport vil bidra til å gjøre industrien og vareproduksjonen som skjer i Innlandet mer konkurransedyktig. 

- Ved å skaffe oss mer kunnskap om godstransporten, får vi et godt grunnlag for å kunne investere riktig, når vi skal ruste opp infrastrukturen, både på statlig og fylkeskommunalt nivå, sier Dahl. 

Arbeidet med å lage en godsstrategi fortsetter utover i 2024. Forslaget til godsstrategi skal sluttbehandles i fylkestinget i desember.