Samferdselsministeren på brubefaring i Gudbrandsdalen

Jon-Ivar Nygård så på den stengte brua på Ringebu og den midlertidige brua på Tretten.

Gruppe mennesker i samtale mens de ser på noe utenfor bildet - Klikk for stort bildeSamferdselsminister Jon-Ivar Nygård (i oransje vest) fikk orientering om arbeidet med Randklev-bruene på Ringebu av enhetsleder Ole Einar Fossen (til v.) i fylkeskommunen og prosjektleder Henrik Eineteig Wedum i Bane NOR. Kari Hermanrud

Ministeren vil se hvordan det står til med veg og jernbane i Innlandet, ett år etter at ekstremværet «Hans» ødela mange viktige ferdselsårer i fylket.

To bruer på Ringebu

Samferdselsministeren hadde følge av flere ansatte i Statens vegvesen og Bane NOR, da han kom til Randklev-bruene på ettermiddagen den 27. juni.

På veg til Ringebu hadde han fått orientering av statsetatene om arbeidet med å rydde opp etter «Hans».

Randklev jernbanebru og Randklev vegbru på fylkesveg 2532 ligger rett ved siden av hverandre. Vegbrua er ei tidligere jernbanebru.

To like stålbruer over elva Lågen - Klikk for stort bildeJernbanebrua (til venstre) på Ringebu er reparert og Dovrebanen går normalt mellom Trondheim og Oslo. Vegbrua ved siden av skal repareres i vinter og våren 2025. Kari Hermanrud

Nygård hørte med stor interesse på orienteringa han fikk av Henrik Eineteig Wedum i Bane NOR. Wedum fortalte om den spesielle prosessen med å heise den kollapsede brua på land og reparere den der, mens pilarene ble reparert ute i elva.

Engasjert minister

Ministeren var også interessert i hva som skal skje med vegbrua, som er overbelastet og må forbli stengt til den er ferdig reparert neste sommer.

Enhetsleder Ole Einar Fossen fortalte om fylkeskommunens arbeid med å planlegge reparasjonsarbeidet. Byggekontrakten vil bli lyst ut på sensommeren, og planlagt byggestart er i november.

- Fylkeskommunen har hatt nytte av god kontakt med Bane NOR, mens de stabiliserte pilarene til vegbrua og deretter jobbet med jernbanebrua, sa Fossen.

Ordfører i Ringebu kommune, Arne Fossmo, fortalte at det å ikke kunne reise korteste vegen til og fra Ringebu sentrum fra vestsida av Lågen, er et stort savn for lokalbefolkningen.

Videre til Tretten

To blide menn og ei blid dame i sommerlandskap - Klikk for stort bildeVaraordfører Erling Broen i Øyer kommune (til venstre) og leder i samferdselsutvalget i fylkeskommunen, Iselin Vistekleiven, fortalte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om arbeidet med å planlegge ny, permanent bru over Lågen på Tretten. Kari Hermanrud

Jon-Ivar Nygård var på Tretten den 15. august i 2022, noen timer etter at den ti år gamle trebrua på fylkesveg 254 falt ned. Han og følget hans tok seg tid til en stopp på Tretten for å se på den midlertidige brua som ble åpnet for et år siden.

Leder i fylkeskommunens hovedutvalg for samferdsel, Iselin Vistekleiven (Ap), fortalte ministeren om det gode samarbeidet som har vært med Øyer kommune og lokale aktører i Øyer i forbindelse med mulighetsstudien for skal bli den nye, permanente brua som skal bygges om noen år.

- Det har vært en positiv prosess. Det er til stor hjelp for fylkeskommunen, når vi kan samhandle med skolebarn, næringslivet på Tretten, Nye Veier, Vegvesenet og kommunen slik vi har gjort her, sa Vistekleiven.