Flisa bru har vært åpen for trafikk i én kjøreretning om gangen siden våren 2023, men brua har vært stengt ved sterk sidevind. Nå er vindrestriksjonene opphevet.
Innlandet fylkeskommune
- Vi har koblet ut vindmåleren på brua i dag, slik at folk slipper ulempen med å måtte kjøre omveger for å krysse Glomma på Flisa, sier enhetsleder Anne Ingeborg Lilleåsen Nerstad i Innlandet fylkeskommune.
Bru med viktig funksjon
- Det er svært gledelig at Vegdirektoratet har godkjent tiltaket som fylkeskommunen har foreslått, på bakgrunn av brukonsulentens faglige rapport. Brua er kritisk infrastruktur for lokalsamfunnet på Flisa og for næringslivet i hele regionen, sier lederen av samferdselsutvalget i Innlandet, Iselin Vistekleiven (Ap).
Vistekleiven har hatt tett kontakt med ordføreren i Åsnes kommune, Einar Toverud, og var på befaring på Flisa den 21. august. Hun har stor forståelse for at folk i Åsnes venter på en avklaring om hva som skjer med brua.
Nå som vindrestriksjonene blir opphevet, blir det lettere å planlegge landbrukstransport i innhøstinga.
Ordføreren i Åsnes, Einar Toverud, og lederen i hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune, Iselin Vistekleiven, er begge glade for at trafikken på Flisa bru kan gå uavhengig av vindforholdene fra 26. august.
Innlandet fylkeskommune
- Ordføreren har særlig vært opptatt av bønder som skal transportere korn til kornsiloen på østsida av Glomma. Når brua blir stengt, blir det lang omveg og en ekstra belastning for miljøet, sier Vistekleiven.
Nye føringer for trebruer
Etter at Tretten bru over Lågen falt ned i august 2022, ble trebruer av samme type som Tretten bru stengt. Flere myndighetsinstanser, med Statens havarikommisjon i spissen, har jobbet med å finne årsakene til ulykka på Tretten og beregne konsekvensene av den.
Konsulenter med ekspertise på bruer har også vært engasjert i arbeidet med å følge opp funnene som kom fram i havarikommisjonens rapporter. I november 2023 kom Vegdirektoratet med nye føringer for trebruene, basert på kommisjonens arbeid.
- Vår brufaglige konsulent har utført nye beregninger basert på de siste føringene. Vi har også gjort fysiske undersøkelser på brua. Målet for alle som har jobbet med dette, har vært å få best mulig kunnskap om sikker bruk av denne brutypen. Nå har vi kommet fram til at det er trygt å avvikle trafikk i én kjøreretning om gangen, sentrisk på brua, uten vindbegrensing, forklarer enhetsleder Nerstad.
Halverer levetida
Vegdirektoratet har godkjent at Flisa bru kan ha trafikk av kjøretøy med 10 tonns akseltrykk og totalvekt inntil 60 tonn, som er det den er bygget for å tåle.
Selv om brua går med halv trafikkmengde, ved at trafikken bare går i én kjøreretning om gangen, får trafikken konsekvenser for hvor lenge brua kan brukes på en trygg måte.
- Med den kunnskapen vi har nå, regner vi med at brua vil kunne brukes i 50 år, i stedet for 100 år, som den opprinnelig var bygget for, sier Nerstad.
- Fylkeskommunen kommer fortsatt til å ha ulemper knyttet til driften av trebrua på Flisa. Vi vil derfor be om et møte med Samferdselsdepartementet, sammen med Åsnes kommune, for å drøfte kompensasjon for disse ulempene, sier Vistekleiven.
Fortsatt arbeid med brua
Nerstad understreker at fylkeskommunen vil følge nøye med på tilstanden til Flisa bru, når vindrestriksjonene blir opphevet. Blant annet blir det montert instrumenter på brua for å registrere kjøretøyenes tyngde og andre forhold som kan påvirke tilstanden til brua.
Det blir også hyppigere inspeksjoner av denne brua, enn det normalt ville ha vært.
- I forbindelse med oppheving av vindrestriksjonene må vi gjennomføre noen lokale tiltak, blant annet med skiltinga. Vi har prioritert å skru av vindmåleren først, i og med at dette er det som har ført til størst ulempe for trafikantene, sier Nerstad.