Ny vegbru på Braskereidfoss i Våler tidligst i 2026

Fylkeskommunen er glade Hafslund ECO vil bygge ny bru over Glomma i Våler. Ny bru forutsetter godkjennelse av NVE.

En håper en forbindelse over Glomma ved Braskereidfoss kan tas i bruk i 2026. - Klikk for stort bilde En håper en forbindelse over Glomma ved Braskereidfoss kan tas i bruk i 2026. Aud M. Riseng, Innlandet fylkeskommune

Fylkesveg 2114 gikk på en bru over dammen på Braskereidfoss frem til den ble tatt av uværet «Hans» i august i fjor, og siden da har trafikantene måtte kjøre alternative ruter med betydelig lengre kjøreveg.

- Det er positivt at Hafslund er innstilt på å bygge opp igjen en forbindelse på Braskereidfoss. Dette vil bedre fremkommeligheten for mange trafikanter og ikke minst næringslivet, sa Iselin Vistekleiven, leder av hovedutvalg for samferdsel i Innlandet fylkeskommune, under en befaring onsdag 26. juni.

Avhenger av godkjennelse av NVE

Hafslund er tidlig i arbeidet med å planlegge ny bru på Braskereidfoss, og det er usikkerhet knyttet til det videre arbeidet. I løpet av våren har Hafslund gjennomført en mulighetsstudie.

En bru som dette krever dispensasjon fra NVE. Hafslund vil søke om en slik dispensasjon i september, og håper at et svar vil foreligge i løpet av vinteren.

- Vi er optimistiske med tanke på dispensasjon, men som sagt så er det NVE som må vurdere dette, sier Vistekleiven.

Forbindelsen åpner tidligst høsten 2026

Etter planen vil det i høst bli gjennomført en tilstandsvurdering av det som står igjen av brua, og deretter et forprosjekt hvor en bestemmer hvilket alternativ en går videre dersom NVE godkjenner ny bru. Videre er planen å prosjektere ny bru og starte arbeidet med å knytte til seg en entreprenør som kan gjøre bruarbeidet i 2025. Ny bru vil i så tilfelle bli bygget i 2026.

- Vi i fylkeskommunen skal bidra så godt vi kan med vår kompetanse inn i arbeidet, slik at trafikantene forhåpentligvis igjen kan kjøre over Glomma på Braskereidfoss i 2026, fortsatte Vistekleiven.