Vy Buss og Connect Bus fortsetter
Ole Engebret Haugen fra Vy Bus og Aud Riseng, samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune, er fornøyd med ny kontrakt for kollektivtjenester i Glåmdalen.Etter gjennomført anbudskonkurranse, ble kontrakten tildelt Connect Bus for Valdres-Land og Vy Buss for Glåmdalen.
Oppdraget omfatter drift av Innlandstrafikk sine busslinjer i områder der hovedtyngden er lovpålagt skoleskyss.
Kontraktene har en varighet på 14 år, som gir forutsigbarhet, både for Innlandstrafikk og transportørene. Lang varighet på kontrakten bidrar til stabilitet for sjåførene, og kan gjøre det enklere å rekruttere og beholde sjåfører.
-For de reisende blir det en bedre reiseopplevelse med nye moderne og komfortable busser, sier seksjonsleder i Innlandstrafikk Lars Baukhol.
Bedre trafikksikkerhet
De nye bussene har utvidet frontkollisjonsvern som bidrar til å øke sikkerheten for sjåføren betraktelig. For passasjerene er sikkerheten ivaretatt med 3-punktsbelter, integrerte barneseter og ISOFIX-fester.
Sjåførene får en tryggere arbeidsplass med frontkollisjonsvern.
– Vi skal gjøre det vi kan for å bidra til at vi kommer nærmere nullvisjonen. Dette er et godt bidrag. Sikkerheten til passasjerene og sjåførene som jobber for oss er viktig, sier Aud M. Riseng, samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune.
- Sjåførene får en sikker og bedre arbeidsplass når bussene har frontkollisjonsvern. Sikkerhetskravene fører til at det kun blir nye busser.
Viderefører det gode samarbeidet
Connect Bus og Vy Buss var kontraktspart i foregående periode. Både Innlandstrafikk og transportørene ser frem til å videreføre det gode samarbeidet.
- Vi er glade for å fortsatt kjøre for Innlandstrafikk i Valdres-Land området – bussjåførene kjenner både ruteområdet og passasjerene godt fra før, sier Bent Kjersem-Drageset, administrerende direktør, Connect Bus Norge AS.
- Vi har en lang tradisjon med å kjøre i disse områdene, så vi ser frem til gjennomføring av kontrakten, sier Ole Engebret Haugen, administrerende direktør, Vy Buss.
Busskontrakt i Glåmdalen
Samlet sett leverte Vy Buss det beste tilbudet med tanke på forholdet mellom pris og kvalitet og ble derfor tildelt kontrakten. Kostnad er 172,2 millioner kroner per år (i 2025-kroner) og 2,4 milliarder kroner for hele kontraktsperioden. Vi får 85 nye busser, herav 5 elektriske bybusser i Kongsvinger, som til sammen kjører 2,9 millioner rutekilometer i året.
Busskontrakt i Valdres-Land
Bent Kjersem-Drageset fra Connect Bus og Aud Riseng er enige om ny kontrakt for Valdres og Land.Samlet sett leverte Connect Bus Norge det beste tilbudet med tanke på forholdet mellom pris og kvalitet og ble derfor tildelt kontrakten.
Kostnad er 85,7 millioner kroner per år (i 2025-kroner) og 1,2 milliarder kroner for hele kontraktsperioden (eksklusiv opsjon Gran). Vi får 44 nye busser som til sammen kjører 1,5 millioner rutekilometer i året.